حدیث موسوی: این روزها در بازار مقاطع ساختمانی، حجم خرید و فروش‌ها در حد بسیار پایینی است و گویی استراتژی کاهش قیمت‌های پیشنهادی از سوی برخی تولیدکننده‌ها نیز دیگر قادر به بازگرداندن رونق مورد انتظار به روند معاملات نیست، بلکه تنها اثرش در بازار این است که به صبر و انتظار خریداران دامن می‌زند. این روند ضعیف معاملات که با آغاز دهه محرم به‌طور قطع شدت و عمق بیشتری به خود خواهد گرفت، موجب شده تا در روزهای اخیر به‌رغم مقاومت برخی فولادسازان بزرگ در کاهش قیمت‌ها، شاهد حاکم بودن جو نزولی به خصوص از جانب نوردکاران بخش خصوصی در بازار آهن باشیم. طی دو روز گذشته نیز در هفته جدید معاملاتی فولادی‌ها، چهره کلی بازار غیررسمی همراه با ضعف دادوستدها با قیمت‌های کاهشی همراه بود. روز شنبه در بازه ۵ تا ۲۰ تومان در هر کیلو بهای مقاطع ساختمانی، کلاف ساده سایز ۵/۵ و ۵/۶، محصولات مفتولی و... در بازار غیررسمی کاهش یافت. روز یکشنبه نیز با آنکه تا حدودی از خیز بازار برای تنزل قیمت‌ها کاسته شد، اما باز هم قیمت‌ها در محدوده نرخ‌های پایین‌تری نسبت به روز شنبه ایستاد. به این ترتیب اغلب معامله‌گران و فعالان بازار ‌تا پایان هفته جاری و به خصوص تا پایان دهه محرم چشم‌انداز بازار را همراه با کاهش قیمت‌ها و ضعف بیشتر معاملات پیش‌بینی می‌کنند.

به‌طور معمول هر ساله در فصل پاییز بخشی از بودجه اعتبارات عمرانی دولت تخصیص می‌یافت و به‌طور موقت روی قیمت‌ها در بازار آزاد نیز (با این وجود که بخش اعظمی از نیاز مصرفی پروژه‌های عمرانی به محصولات فولادی از طریق بورس کالا تامین می‌شود نه بازار غیررسمی) اثر مثبت می‌گذاشت. در سال جاری اما به این دلیل که استراتژی دولت بر عدم تخصیص بودجه‌های عمرانی به طرح‌هایی با پیشرفت فیزیکی پایین و فولادبر است، تحرک بازار فولاد از محل بودجه‌های عمرانی تاکنون محقق نشده و دورنمای بازار را کماکان با رکود و کاهش قیمت‌ها تا پایان فصل پاییز همراه ساخته است.

در این میان، البته فاکتورهای دیگری هم هستند که تقویت آنها در هفته‌ها و روزهای اخیر، انتظار معامله‌گران فولاد از روند آتی قیمت‌ها را با تداوم روند کاهشی روبه‌رو کرده‌اند. کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، تنزل نرخ ارز در بازار غیررسمی داخل و انتشار اخبار مثبت از روند گفت‌و‌گوهای هسته‌ای ایران و غرب از جمله این عوامل هستند.

مدتی است که قیمت جهانی نفت به خصوص سبد نفتی اوپک در مسیر کاهشی است. با توجه به اینکه دولت بودجه را با نفت ۱۰۰ دلاری که هم‌اکنون در بازارهای جهانی در محدوده ۸۰ دلار در هر بشکه است بسته، از این رو فعالان بازار معتقدند دولت به درآمدهای ارزی مورد انتظار از صادرات نفت در نیمه دوم سال جاری دست پیدا نکرده و به این دلیل نخواهد توانست به درستی در تخصیص اعتبارات عمرانی، پیاده‌سازی سیاست‌های خروج از رکود و از سویی اعطای یارانه به بخش تولید قدم موفقی بردارد که این موارد به معنی تداوم رکود در صنعت فولاد است.

در این شرایط انتشار اخبار مثبت از روند مذاکرات هسته‌ای نیز به مثابه اهرم فشار دیگری بر سطح قیمت‌ها در بازار آهن عمل کرده و عقبگرد بیشتر نرخ‌ها در سطوح پایین‌تری را موجب شده است.

از سوی دیگر، طی روزهای اخیر قیمت دلار در بازار غیررسمی هم با نوسانات نزولی همراه است، دلار که چندی پیش می‌رفت وارد کانال ۳۳۰۰ تومان شود، هم‌اکنون در ارقام ۳۲۲۰ تومان در نوسان است و نسبت به روزهای قبل کاهش نسبی را از خود نشان می‌دهد. بنابراین، بازار فولاد همچون سایز بازارهای کالایی از چندسو تحت فشارهای کاهنده قیمت‌ها و تضعیف بیش از پیش معاملات قرار گرفته که چشم‌انداز بازار را تا پایان این فصل، کاهشی ساخته است.

این موارد البته در حالی است که کاهش حجم تولید به خصوص از جانب واحدهای ذوب و نورد و افت حجم عرضه‌های فولادی در بازار آزاد و بورس کالا به مثابه سرعت‌گیرهایی در برابر این روند نزولی قیمت‌ها عمل می‌کنند و در صورت تقویت این فاکتورها از مسیر کاهشی قیمت‌ها تا حدودی جلوگیری خواهد شد.

از اتفاقات بازار داخلی آهن که بگذریم، روز گذشته در بورس کالا نیز ذوب‌آهن اصفهان ۲۵ هزار تن سلف شمش بلوم با قیمت کیلویی ۱۵۴۰ تومان را به تابلو آورد که تا پایان زمان معاملات کل این میزان شمش مورد معامله قرار گرفت. شرکت صنایع فولاد کاوه تیکمه داش نیز با قیمت ۱۷۲۵ تومان در هر کیلو میلگرد گرید A۳ در سایزهای ۸ و ۱۰ را به تابلو آورد که مطابق انتظار، به فروش نرسید.