افزایش 30 تومانی قیمت مس در بورس کالا

سحر نمایشی: کاهش تقاضای مس در بورس کالای ایران طی هفته‌های اخیر موجب رکود بیشتر مبادلات در بازار آزاد شده است. این در حالی است که با وجود این بی‌رونقی و نبود تقاضا قیمت‌های پایه در تالار صنعتی با افزایش اعلام می‌شوند. به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه این افزایش نرخ به دلیل نوسان مثبت نرخ ارز بوده است، به‌طوری که میانگین نرخ ارز اوایل هفته گذشته ۳ هزار و ۲۴۸ تومان بوده و در پایان هفته به ۳ هزار و ۲۵۵ تومان رسیده که این رشد نرخ تاثیر زیادی بر روند بازار داشته است. این در شرایطی است که میانگین هفتگی این محصولات در بورس فلزات لندن نسبت به هفته گذشته افت ۵ دلاری را در هر تن تجربه کرد. البته در اوایل هفته میلادی قیمت‌ها با افزایش نرخ آغاز به‌ کار کردند اما در اواخر هفته به تاثیر از اخبار مثبت اقتصادی با روند نزولی مواجه شدند. کارشناسان معتقدند یکی از دلایل کاهش تقاضا در بورس کالا نیز همین بوده است، چرا که معامله‌گران معتقدند احتمال کاهش نرخ بیشتر فلزات در بازارهای جهانی وجود دارد. درست است که رکود در تمامی صنایع دیده می‌شود اما در صنایع مسی موجب ورشکستگی بسیاری از تولیدکنندگان شده به‌طوری که حتی برخی از آنها با توجه به کمبود شدید مواد اولیه با یک‌سوم ظرفیت کار می‌کنند. به گفته کارشناسان در حال حاضر در معاملات بورس کالا نیز مس با اعتبار اسنادی ۳ ماهه به فروش می‌رسد که اگر ملی مس این آپشن را از معاملات خود بردارد تقاضا در بورس صفر خواهد شد. به این ترتیب در معاملات روز گذشته بورس کالای ایران، شرکت صنایع ملی مس ایران با ۳۵۰۰ تن مس مفتول در تالار محصولات صنعتی و معدنی حضور یافت. این شرکت همچنین، ۴ هزار تن مس کاتد را روی تابلوی عرضه برد. شایان ذکر است، شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان هم با ۲۷۰ تن مس مفتول در تالار معاملات حاضر شد. از دیگر محصولات عرضه شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به ۳۰ هزار تن انواع مس کم‌عیار، ۱۰۰ تن سولفور مولیبدن و ۱۲ تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۲۱ هزار و ۲۱۸ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته افزایش ۳۰ تومانی را تجربه کرده است. کل عرضه برای این محصول چهار هزار تن بوده در حالی که میزان تقاضا ۶۲۰ تن بوده است. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت پایه ۲۱ هزار و ۹۱۲ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه، رشد ۳۲ تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول سه هزار و ۵۰۰ تن بوده است، در حالی که تقاضاکنندگان خواستار ۵۰۰ تن از این محصول بوده‌اند. مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه ۲۱ هزار و ۹۶۷ تومان در هر کیلو عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته با کاهش ۳۲ تومانی مواجه شد. کل عرضه برای این محصول ۲۷۰ تن بود که با میزان تقاضا برابر بوده است.

از طرفی این فلز در بازار آزاد نیز هم اکنون با قیمت ۲۳ هزار و ۱۰۰ تومان در هر کیلو معامله می‌شود که نسبت به روز شنبه افزایش ۱۰۰ تومانی در هر کیلو داشته است. از طرفی فعالان بازار معتقدند این افزایش قیمت موقتی است و احتمال اینکه نرخ این محصول در همین قیمت باقی بماند زیاد است.

از سوی دیگر روند سایر فلزات در بازار آزاد داخلی به تبعیت از بازارهای جهانی بی‌تغییر باقی ماند. البته این در حالی است که علاوه بر مس، روی نیز افزایش ۵۰ تومانی در هر کیلو را نسبت به روز شنبه تجربه کرد که به گفته فعالان بازار دلیل رشد این فلز میزان تقاضا در بازار آزاد بوده است.