ایرنا: توافق‌نامه احداث مجتمع فولاد قشم بین اکبر ترکان دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) امضا شد. هدف از امضای این توافق‌نامه، احداث اسکله برای تخلیه و بارگیری به ظرفیت ۱۰میلیون تن، گندله‌سازی با ظرفیت ۵میلیون تن، احیای مستقیم دو کارخانه مگامدول ۷/۱ میلیون تنی (جمعا ۴/۳ میلیون تن) آهن اسفنجی، کارخانه فولادسازی دو فاز ۵/۱ میلیون تنی (جمعا ۳ میلیون تن) و احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاوات است. ایجاد سیستم‌های برداشت و تصفیه آب و اجرای خطوط انتقال آب و گاز و برق و مخابرات و تامین سایر امکانات زیربنایی و شهرسازی و انجام مطالعات اکتشافی جامع و تفصیلی و انجام فعالیت‌های استخراجی معدنی در منطقه آزاد قشم برای احداث کارخانه‌های فرآوری فلزات از دیگر اهداف احداث این مجتمع به شمار می‌آید.

مناطق آزاد دالان واردات شده‌اند

عصر روز یکشنبه در مراسم امضای این توافق‌نامه، دبیر شورای مناطق آزاد گفت: در حال حاضر مناطق آزاد به مراکز و دالان‌های واردات تبدیل شده‌اند، اما با توجه به سیاست‌‌های اصلی مناطق آزاد، کوشش شده این مناطق به سمت تولید و صادرات سوق داده شوند. از این رو دومین طرح فولادی مناطق آزاد در منطقه آزاد قشم به امضا رسید. پروژه قبلی، در منطقه آزاد چابهار با ظرفیت ۲/۳ میلیون تن فولاد به امضا رسیده بود.

اکبر ترکان درباره طرح فولادی چابهار گفت: طرح فولاد چابهار در حال حاضر با ظرفیت تولید ۲/۳ میلیون تن فولاد در مرحله مناقصه است که به این ترتیب ظرفیت تولید فولاد در مناطق آزاد به ۴/۶ میلیون تن خواهد رسید که بزرگترین زنجیره تولیدی فولاد کشور در حال حاضر خواهد بود. معاون رئیس‌جمهور گفت: پروژه طرح فولادی قشم با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون یورو آغاز به کار می‌کند که در گام‌های بعدی پروژه با همین میزان سرمایه کار ارتقا و ادامه خواهد یافت. وی یادآور شد: ۵۰۰ هکتار زمین برای بخش اول پروژه اختصاص داده شده که با توجه به اینکه برای مرحله بعد نیز زمین ذخیره شده شاید بزرگ‌ترین‌ اسکله فولادی کشور در همین طرح به وجود‌ آید. ترکان خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران خارجی از جمله ترکیه و آذربایجان، بیشتر برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ارس استقبال کرده‌اند. وی درباره سرمایه‌گذاران مناطق جنوبی گفت: سرمایه‌گذاران خارجی به مناطق آزاد جنوبی نیز ورود کردند، اما به نتیجه نهایی نرسیده‌اند، به‌طوری که فرانسه برای سرمایه‌گذاری در ایجاد اسکله، کویتی‌ها برای هتل‌سازی در اروند و عراقی‌ها برای ساخت بیمارستان در اروند اعلام حضور کرده‌‌اند.

ظرفیت ۱۰ میلیون تنی فولاد در سواحل جنوبی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم گفت: پروژه طرح فولادی منطقه آزاد قشم دارای مزیت‌هایی همچون نزدیکی به آب، دسترسی آسان به بازارهای دنیا و استفاده از گاز است.

مهدی کرباسیان در حاشیه امضای قرارداد طرح فولادی منطقه آزاد قشم گفت: در گزارش تقدیمی به دولت در سیاست‌های سال جاری مقرر شده بود میزان تولید فولاد در حوزه خلیج فارس و دریای عمان به ۱۰ میلیون تن افزایش یابد. وی گفت: با طرح فولادی منطقه آزاد قشم به رقم ۱۰ میلیون تن نزدیک شدیم که طرح ۳ میلیون تنی منطقه آزاد چابهار ظرف مدت کوتاهی آغاز شده و مقدمات طرح ۳ میلیون تنی منطقه آزاد قشم نیز تا پایان سال عملیاتی خواهد شد و در کنار این دو طرح فولادی، منطقه ویژه خلیج فارس(بندرعباس) که با ظرفیت ۳ میلیون تن برنامه‌ریزی شد در حال حاضر با ظرفیت ۶/۱ میلیون تن فعالیت می‌کند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره مزیت‌های طرح فولادی منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: این پروژه دارای مزیت‌هایی چون نزدیکی به آب، مدیریت حمل و نقل، نزدیکی و دسترسی به بازارهای دنیا و استفاده آسان از گاز است که دارای ارزش افزوده بالایی خواهد بود. کرباسیان یادآور شد: مواد اولیه و سنگ‌آهن در کشور به راحتی قابل دسترس است و در حال حاضر در اکتشافات دچار عقب‌ماندگی هستیم که سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این رابطه صورت گرفته است و پیش‌بینی می‌شود در این حوزه سرمایه‌گذاران خارجی نیز جذب شوند. وی با بیان اینکه در منطقه ویژه بندرعباس سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته است، گفت: ایمیدرو برای مناطق ویژه اروند، پارسیان(هرمزگان) و لامرد(جنوب فارس) برنامه‌هایی دارد و امید است هر چه زودتر این پروژه‌ها عملیاتی شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه مصرف و تولید فولاد عامل توسعه کشورها است، گفت: ایران در دنیا رتبه پانزدهم تولیدکنندگان فولاد را دارد و امید است در چند سال آینده با سرمایه‌گذاری و عملیاتی شدن برخی از طرح‌ها که تا پایان سال ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسند به جایگاه ۱۲ دست یابیم. کرباسیان در رابطه با اشتغال‌زایی طرح‌های پیش رو گفت: به این طریق حجم اعظم اشتغال‌زایی در صنایع پایین دستی رخ خواهد داد و پیش‌بینی می‌شود تعداد اشتغال این طرح‌ها بیش از ۳ هزار نفر باشد.