محمدحسین بابالو: رینگ محصولات پالایشی و پتروشیمی بورس کالا در روزهای اخیر و مخصوصا روز یکشنبه شرایط جذابی نداشته است. کاهش شدید حجم تقاضا در کنار جذابیت پایین عرضه‌ها، تلاش بورس کالا برای افزایش تنوع عرضه‌کنندگان به کمک شرکت‌های خارجی و به منظور تثبیت بیشتر بازار، توجه به بازار داخلی به جای بورس و کاهش حجم خرید و توجه به خرید اعتباری به جای نقدی در کنار کاهش آرام قیمت‌ها در بازار داخلی را می‌توان مهم‌ترین‌ رخدادهای بازار در روزهای اخیر دانست. با توجه به تعطیلی روز گذشته شاید کاهش نسبی جذابیت بازار اندکی توجیه‌پذیر باشد ولی در هر صورت بازار شرایط جذاب و مطلوبی ندارد که نشان‌دهنده روزهای سخت بازار داخلی و تضعیف حجم تولید در صنایع پایین دستی است. اوره صنعتی گرانوله و OFF درجه ۱ این کالا محصول تولیدی پتروشیمی رازی، بنزن (COAL BASE - تولید شده از زغال‌سنگ طبیعی در کنار فرآیند تولید کک) ذوب‌آهن اصفهان، زایلین مخلوط هندوستان، گوگرد کلوخه پالایش نفت آبادان و گوگرد گرانوله پالایش نفت تندگویان تهران، پلی‌اتیلن سنگین OFF - PEWAX درجه ۱ پلیمر کرمانشاه، پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن P۶۰۰BL کره جنوبی، پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن

Natural ۸۰۰۱ تایوان، پلی‌اتیلن سنگین تزریقی I۳ و I۴ پلیمر کرمانشاه، پلی‌اتیلن ترفتالات بطری OFF - BG۸۲۵ درجه ۱، پلی‌اتیلن ترفتالات نساجی OFF - TG۶۴۱ درجه ۲ و پلی‌اتیلن ترفتالات نساجی OFF - TG۶۴۵ درجه ۱ از محصولات تولیدی پتروشیمی تندگویان، پلی‌استایرن معمولی N ۸۶۱ تایوان، استایرن بوتادین رابر روشن ۱۵۰۲، استایرن بوتادین رابر روشن OFF - ۱۵۰۲ درجه ۲، استایرن بوتادین رابر روشن ۱۵۰۲، استایرن بوتادین رابر روشن OFF - ۱۵۰۲ درجه ۲ و استایرن بوتادین رابر گرید لاتکس پتروشیمی تخت جمشید، وکیوم باتوم و لوب کات سنگین و سبک همچنین انواع قیر ۶۰۷۰، ۸۵۱۰۰، MC۲۵۰ (داخلی و صادراتی) و قیر امولسیون CRS۱ و عایق رطوبتی

BOF - صادراتی عرضه‌های روز یکشنبه این گروه را تشکیل دادند. به‌صورت کلی و برای رینگ محصولات پالایشی و پتروشیمی شاهد یک روز بسیار آرام بودیم تا جایی که هیچ گونه جذابیت خاصی ثبت نشد و حجم معاملات بسیار پایین بود و یکی از آرام‌ترین روزها را در چند هفته اخیر تجربه کردیم. در این بین عرضه‌های قیر را می‌توان تا حدودی مهم ارزیابی کرد و البته همچون گذشته عرضه‌های وکیوم باتوم با توجه بالایی رو به رو شد. تا جایی که تنها عرضه‌های مختلف وکیوم باتوم پالایش نفت شیراز و پالایش نفت تندگویان تهران و همچنین بنزن (COAL BASE) ذوب‌آهن اصفهان محصولاتی بودند که با رقابت رو‌به‌رو شده و افزایش قیمت یافتند. با توجه به تعطیلی روز دوشنبه کاهش حجم تقاضا را شاید بتوان توجیه کرد، ولی در هر صورت این شرایط دورنمای مطلوبی را پیش روی بازار قرار نمی‌دهد. اتفاق مهم روز گذشته بورس کالا عدم توجه به انواع OFF گرید پلی‌اتیلن ترفتالات بطری و ترفتالات نساجی از محصولات پتروشیمی تندگویان بودند که جذابیت چندانی را به‌دست نیاورده و به مچینگ رفتند. پلی‌اتیلن ترفتالات بطری OFF - BG۸۲۵ درجه ۱ نیز در ماه جاری هیچ معامله‌ای را شاهد نبوده است. پلی‌اتیلن ترفتالات نساجی OFF - TG۶۴۱ درجه ۲ و پلی‌اتیلن ترفتالات نساجی OFF - TG۶۴۵ درجه ۱ از کالاهایی بودند که شرایط مشابهی را تجربه کردند. این کالاها نیز چندان جذاب نبوده و به نظر می‌رسد این روند ضعیف باز هم ادامه یابد. خبر مهم روز یکشنبه عرضه محصولات خارجی در بورس کالای ایران بود. با توجه به افزایش تعداد کالاهای پذیرش شده از سایر کشورها در بورس کالای ایران هر روز تعداد عرضه‌کنندگان غیر‌ایرانی در حال افزایش است. این شرایط می‌تواند به بهبود بازار و تقویت حجم معاملات و همچنین کاهش فاصله قیمتی برای کالاهای جذاب بین بورس و بازار کمک کند.

به گزارش روابط عمومی بورس کالا، شرکت‌های «فرموسا پلاستیک کورپریشن» و «تایتا کمیکال» کشور تایوان به ترتیب با ۱۰۰ تن پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن ۸۰۰۱NATURAL و ۱۰۰ تن پلی‌استایرن معمولی N ۸۶۱ در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی حضور یافت. ۱۰۰ تن پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن P۶۰۰BL شرکت پتروکمیکال کشور کره جنوبی به همراه ۵۰۰ تن زایلین مخلوط هندوستان راهی تالار مذکور می‌شود. البته هنوز هم فاصله قیمتی بین بورس و بازار حکایت از بالابودن جذابیت بسیاری از کالاها دارد که نیاز به افزایش حجم و تنوع بیشتر عرضه‌کنندگان را می‌طلبد. این مطلب که قطعا کمک قابل‌توجهی به صنایع مصرف‌کننده داخلی خواهد بود، هم می‌تواند التهاب بازار را کاهش دهد و هم جذابیت خرید از بورس کالا را افزایش دهد. در بازار داخلی به‌جز برخی انواع خاص تقریبا فاصله قیمتی بین بورس و بازار کاهش یافته و این فاصله قیمتی باز هم در حال کاهش است. این مطلب که باید آن را به فال نیک گرفت نشان‌دهنده بهبود آرام شرایط در بازار داخلی، انتظار برای افزایش حجم تقاضا در بازار و افزایش حجم تولید در صنایع پایین‌دستی و افزایش نسبی حجم عرضه‌ها در بورس کالا است.

در هر صورت هم‌اکنون شرایط کلی بازار نشان‌دهنده کاهش نسبی قیمت‌ها است که این روند نزولی در کنار کاهش حجم معاملات در بورس کالا چند شائبه را در ذهن متبادر می‌کند. کاهش حجم خرید از بورس کالا، احتمال عرضه مستقیم کالاها در بازار داخلی پس از بی‌نتیجه بودن عرضه در بورس کالا، کاهش جذابیت صادرات به‌دلیل کاهش قیمت‌های جهانی و تضعیف قدرت رقابت تولیدکنندگان داخلی در بازارهای جهانی و تمایل به بازار داخلی و همچنین کاهش وزنی خرید تولیدکنندگان کوچک از بازار داخلی به جای بورس و احتمال خرید اعتباری مواردی است که برخی واقعیت‌های بازار را نشان می‌دهد. با توجه به شرایط سخت بازار داخلی و کاهش جذابیت بورس کالا همچنین شرایط نامساعد بین‌المللی به دلیل کاهش قیمت نفت شاید این روند نزولی قیمت‌ها باز هم ادامه داشته باشد.

سرمای زود هنگام رینگ پتروشیمی