بهبود بسیار آرام معاملات در بورس کالا

محمدحسین بابالو: روز گذشته شاهد عرضه گسترده محصولات پتروشیمی و پلیمری در بورس کالای ایران بودیم. با توجه به بهبود نسبی اوضاع بازارهای داخلی و کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی، افزایش رشد اقتصادی و امید به بهبود فضای کسب و کار و بسیاری از موارد دیگر می‌توان به بهبود آرام بازار و تقویت حجم معاملات امیدوار بود. این در حالی است که هنوز حجم تقاضا محدود است و بازار جذابیت گذشته را ندارد، ولی در مسیر بهبود حرکت می‌کند.

پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن EX۳ و پلی‌اتیلن سبک خطی ۰۲۰۹ پتروشیمی امیرکبیر، پلی‌وینیل کلراید S۶۵ و پلی‌اتیلن سبک فیلم ۰۲۰۰ پتروشیمی بندر امام، پلی‌اتیلن سنگین فیلم F ۷۰۰۰ پتروشیمی مهر، پلی‌اتیلن سنگین بادی BL۳ پتروشیمی شازند، پتروشیمی، پلی‌پروپیلن شیمیایی RP۳۴۰N پتروشیمی جم و پلی‌پروپیلن نساجی Z۳۰S پتروشیمی مارون و برخی دیگر از عرضه‌ها را می‌توان مهم‌ترین‌ و جذاب‌ترین معاملات دیروز برشمرد. کاهش نسبی حجم عرضه‌ها در هفته‌های قبل و افزایش نسبی جذابیت خرید از لحاظ فنی و اقتصادی را می‌توان از دلایل اصلی این شرایط نام برد.

مهم‌ترین‌ ویژگی‌های موثر بر بازار

- بازگشت آرام خریداران به بازار

- افزایش آرام رونق معاملات

- رقابت برای برخی انواع جذاب پلیمرها و ثبت چند رقابت محدود

- افزایش آرام حجم عرضه‌ها

- نیاز به افزایش عرضه بسیاری از کالاها مخصوصا محصولات شیمیایی و برخی گریدهای جذاب پلیمرها

- افزایش جذابیت خرید برای خریداران خارج از بورس

- تلاش برای افزایش مجدد موجودی انبارها در بازار داخلی

- انتظار افزایش تقاضا به دلیل نزدیکی به روزهای سرد سال و برخی اعیاد و ایام مذهبی

- ورود اغلب کالاها به مچینگ

- توجه به انواع OFF گرید در مقایسه با گریدهای اصلی

- کاهش فاصله قیمتی بین بورس و بازار

- انتظار برای بهبود بازار صادراتی افغانستان پس از ایجاد ثبات سیاسی در این کشور

- عدم تغییر قیمت پایه محصولات پتروشیمی

-کاهش قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی با محوریت آسیای جنوب شرقی و دورنمای کاهش بیشتر قیمت‌ها

بازار محصولات لاستیکی

استایرن بوتادین رابر تیره ۱۷۱۲ و استایرن بوتادین رابر روشن ۱۵۰۲ و همچنین OFF درجه ۱ این کالا از محصولات پتروشیمی بندر امام، استایرن بوتادین رابر روشن ۱۵۰۲ و OFF درجه ۲ این کالا و همچنین استایرن بوتادین رابر گرید لاتکس پتروشیمی تخت‌جمشید در کنار پلی‌بوتادین رابر ۱۲۲۰ پتروشیمی شازند اراک عرضه‌های مواد لاستیکی روز گذشته بودند. با توجه به شرایط کلی این بازار می‌توان این حجم عرضه را گسترده ارزیابی کرد، ولی از جذابیت بالایی برخوردار نبوده و نیستند. در معاملات دیروز هم دقیقا این شرایط خودنمایی کرد تا جایی که از ۵ عرضه اصلی تنها ۳ عرضه مورد معامله قرار گرفت و حجم تقاضای بسیار محدودی ثبت شد. این در حالی است که این قبیل عرضه‌ها چندی است که جذابیت بالایی نداشته و به نظر می‌رسد این روند ضعیف ادامه داشته باشد. درخصوص گرید روشن ۱۵۰۲ و OFF آن، به ندرت افزایش تقاضا در برابر عرضه دیده شده که البته گرید OFF آن با بی‌توجهی کامل رو‌به‌رو بوده است. گرید لاتکس تخت جمشید مدت‌ها است که تقاضا و جذابیت چندانی ندارد. انواع تیره ۱۷۱۲ و OFF آن هم که به ندرت عرضه می‌شود شرایط مشابهی دارد. پلی‌بوتادین رابر ۱۲۲۰ هم شرایط ضعیفی دارد و اغلب عرضه‌ها از تقاضا بیشتر بوده و هست. با توجه به این موارد جذابیت این عرضه‌ها در آینده نیز چندان مهم و قابل توجه نخواهد بود. از سویی کاربرد این کالا در تولید بسیاری از محصولات مهم که به انواع مختلف لاستیک نیاز دارد از صنایع لاستیک‌سازی گرفته تا کالاهایی که به خاصیت ارتجاعی و مقاومت در برابر سایش و... نیازمند هستند بسیار گسترده بوده و می‌تواند بخش‌ها و صنایع پایین دستی بزرگی را شامل شود. SBR ، NBR، سایر الاستومرها و بسیاری از کالاهای مشابه که جز در صنعت پتروشیمی، در تولید غلتک‌های صنعتی، تولید انواع فوم‌ها، سایر صنایع لاستیکی (قطعات و ورقه‌های لاستیکی مختلف، دستکش‌ها و... ) و گروه بسیار بزرگی از کالاها کاربرد دارند از جمله این موارد به شمار می‌روند. این ویژگی‌ها زنجیره بسیار بزرگی از صنایع پایین دستی را در بر می‌گیرد که با توجه به ضعف نسبی تقاضا، می‌توان از ضعف صنایع مصرف‌کننده در این چارچوب یاد کرد.

PVC‌ها

پلی‌وینیل کلراید موسوم به پی وی سی یکی از کالاهای جذاب پتروشیمی به حساب می‌آید که مخاطبان و صنایع پایین دستی فراوانی را شامل می‌شود. با توجه به صنعت رو به رشد PVC و انواع مختلف آن در ایران و سایر نقاط جهان، می‌توان دورنمای مثبتی را پیش روی این بازار ارزیابی کرد. از سویی ضعف نسبی صنایع پایین دستی هم مطلبی است که درخصوص تقاضای این کالا خودنمایی می‌کند. گریدهای S۶۵ و انواع OFF گرید درجه ۱ و درجه ۲ این کالا همچنین OFF گرید E۶۸۳۴ از جمله کالاهای عرضه شده دیروز در این گروه بود. روز گذشته پتروشیمی بندر امام تنها گرید S۶۵ را عرضه کرد، ولی پتروشیمی اروند سایر انواع ذکر شده را روی تابلو آورد. تمامی انواع PVC تولیدی پتروشیمی اروند با بی‌توجهی و ضعف جذابیت خریداران رو‌به‌رو شد و محدودیت تقاضا نه تنها اجازه افزایش قیمت را نداد، بلکه ورود به مچینگ را باعث شد. این در حالی بود که عرضه PVC، S۶۵ پتروشیمی بندر امام همچون گذشته با افزایش جذابیت رو‌به‌رو و نهایتا با رقابت و افزایش قیمت‌ها به کار خود پایان داد. کیفیت بالاتر پتروشیمی بندر امام، توجه بیشتر به بسته‌بندی و توزین کالاها، تحویل به موقع و سایر ویژگی‌های فنی مواردی است که جذابیت تولیدات این کالا را در پتروشیمی بندر امام افزایش می‌دهد. این کالا در بازار داخلی نیز جذابیت بالایی داشته و با افزایش نسبی قیمت‌ها رو به رو هستیم. به‌صورت کلی جذابیت برای انواع PVC در بازار داخلی بالاست و تقاضای کلی آن به گونه‌ای خودنمایی کرده است که شاهد وجود تقاضای ثابت در بازار هستیم که نوسان تقاضای فصلی را در‌بر‌نداشته است. با توجه به این موارد، ادامه روند قدرتمند معاملات PVC منطقی به نظر می‌رسد. البته شرایط بازار و حجم تقاضا به گونه‌ای است که نیاز به افزایش حجم عرضه مخصوصا برای انواع با کیفیت آن بیشتر حس می‌شود، زیرا با فرض در دسترس بودن مواد اولیه و با قیمت‌های مطلوب می‌توان به قدرت گرفتن صنایع پایین‌دستی بیشتر امیدوار بود.

بهبود بسیار آرام معاملات در بورس کالا