پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- با توجه به افزایش عرضه سنگ‌آهن، شرکت معدنی واله برزیل پیش‌بینی قیمت سال ٢٠١٥ را پایین آورده، ولی هنوز امیدوار است قیمت نسبت به سطح فعلی که در پایین‌ترین قیمت ٥ سال اخیر است بالاتر برود. به این ترتیب این شرکت معدنی پیش‌بینی‌ قیمت سنگ‌آهن سال ٢٠١٥ را از ٩٤ دلار و ٦٠ سنت به ٩٢ دلار و ٤٠ سنت هر تن سی اف آر چین رسانده که با قیمت فعلی که در نزدیکی ٨٠ دلار است فاصله زیادی دارد.

به گزارش رویترز، اخیرا کارشناسان برآورد کرده‌اند تا ٥ سال آینده قیمت سنگ‌آهن به‌طور میانگین بین ٩٠ تا ٩٥ دلار در هر تن سی‌اف‌آر چین باشد. افزایش عرضه نشان می‌دهد رقابت قیمتی برای آنکه معادن با هزینه تولید بالا از بازار خارج شوند ٢ سال آینده مشهود خواهد بود.

نگاهی به روند نزولی قیمت قراضه وارداتی به ترکیه در چند سال اخیر

پیش‌بینی شده روند نزولی قراضه وارداتی به ترکیه چند هفته آینده نیز قبل از فصل زمستان که عرضه فصلی کم می‌شود، ادامه خواهد داشت. میانگین قیمت قراضه وارداتی به ترکیه از سال ٢٠١١ به تدریج نزولی شده است. سال ٢٠١١ معادل ٤٥٨ دلار در هر تن سی اف آر بوده سال ٢٠١٢ به ٤١١ دلار رسید و سال گذشته میانگین قیمت ٣٨١ دلار در هر تن شده و در ٩ ماه نخست سال جاری ٣٧٧ دلار در هر تن سی‌اف‌آر ترکیه ثبت شد.

به نظر می‌رسد دلایل مختلفی پشت این روند نزولی وجود دارد از جمله: افزایش عرضه وارداتی و داخلی قراضه در ترکیه، تقاضای پایین محصولات فولادی، رکود بازارهای اروپایی، بررسی‌های آنتی دامپینگ محصولات ترکیه در سطح جهان، ناامنی در منطقه خاورمیانه که تقاضای عراق، سوریه و شمال آفریقا را پایین آورده و همچنین افزایش قدرت رقابت مواد اولیه دیگری چون سنگ‌آهن که در سال جاری تا ٤٠ درصد افت داشته است. در این میان قیمت پایین بیلت چین نیز تاثیر‌گذار بوده است.

تداوم سقوط قیمت بیلت سی‌آی‌اس

بازار صادرات بیلت سی‌آی‌اس با توجه به کمبود تقاضای مصرف‌کننده‌های نهایی، افت قیمت قراضه در ترکیه و افت بیشتر قیمت بیلت چین همچنان رو به پایین است. از این رو عرضه‌کنندگان سی‌آی اس چاره‌ای جز پایین آوردن قیمت ندارند. این سیاست کاهش قیمت هفته گذشته جواب داده و ٣٥ تا ٤٠ هزار تن بیلت اوکراین و روسیه در ٤٨٧ تا ٤٩٠ دلار هر تن فوب خریداری شده است. اغلب عرضه‌کننده‌ها در ٤٩٠ تا ٥٠٠ دلار در هر تن فوب پیشنهاد می‌دهند که نسبت به اواسط سپتامبر تا ١٠ دلار ارزان تر شده است.

به گزارش متال اکسپرت، اغلب فعالان بازار معتقدند روند نزولی قیمت ادامه خواهد داشت؛ چرا که فاکتور اصلی تقاضاست که ضعیف است و امیدی به بهبود آن در آینده نزدیک نیست. به زودی قیمت به ٤٨٠ دلار در هر تن فوب نیز خواهد رسید.