دگردیسی بازار مس

سحر‌ نمایشی: بازار جهانی مس در حال یک تغییر چهره جدید بوده که تاکنون با صعود بسیار آرامی در کوتاه‌مدت خود‌نمایی کرده است. در صورت پذیرش سه شکل مختلف تقاضا (سرمایه‌گذاری، سفته‌بازی و فیزیکی) شاهد افزایش فراگیر تقاضا و رشد قیمت تمام‌شده در کنار ثبات محسوس حجم تولید و عرضه هستیم. این شرایط می‌تواند به کسری مس در بازارهای جهانی منجر شود که دورنمای روشن‌تری را برای قیمت فلز سرخ نوید می‌دهد. مس یکی از مهم‌ترین فلزات پایه بوده که نزدیکی بیشتری با شرایط کلی اقتصاد جهانی دارد.تقاضای سرمایه‌گذاری برای بسیاری از بانک‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و حتی افرادی که بخشی از دارایی‌های خود را با خرید فیزیکی یا اسناد تحویل مس نگهداری می‌کنند در یک سال گذشته به دلیل عدم پذیرش قبوض انبارهای مس در آسیای جنوب شرقی با محوریت چین به‌عنوان وثیقه تضعیف شده بود، اما در ماه‌های اخیر و با روشن‌تر شدن شرایط واقعی این بازار و انتظار بهبود تقاضا و دورنمای ثبات نسبی قیمت مس، این روند عمومی مجددا اجرایی شد. به عبارت ساده‌تر بانک‌ها و موسسات معتبر جهانی، مس و آلومینیوم را به‌عنوان یک دارایی قابل اتکا به حساب می‌آورند که پتانسیل افزایش قیمت هم دارد تا بتواند اصل وام و حتی سود آن را در میان‌مدت تا درازمدت پوشش ریسک دهد. این موضوع جذابیت سرمایه‌گذاری در فلز مس خالص را افزایش داده است.

در بازارهای جهانی قیمت مس در ماه گذشته با یک روند نزولی آرام نوسان کرده است، تا جایی که در آخرین معاملات به ۶ هزار و ۸۶۸ دلار و ۵۰ سنت رسید. این روند نزولی آرام با توجه به نزدیک شدن به روزهای سرد سال، بهبود نسبی بازار خودرو در اروپا، دورنمای اتخاذ سیاست‌های حمایتی و بسته‌های تشویقی مسکن در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلز سرخ، پایان فصل باران‌های موسمی در جنوب شرقی آسیا و دورنمای افزایش تقاضا‌، کاهش آرام موجودی انبارهای این محصول از حدود ۱۵۶ هزار تن به حدود ۱۵۴ هزار تن پس از ثبت رکورد کمترین موجودی انبارها در ۷ سال اخیر در ۴۵ روز گذشته، کاهش موجودی انبارها در بورس نیویورک از ۳۲ هزار و ۶۴۶ تن به نزدیک ۳۲ هزار و ۲۰۰ تن که اولین کاهش موجودی انبارها در چند ماه اخیر برای این بازار است، وجود مشکلات تولید در کشورهای مهم تولیدکننده از جمله شیلی، پرو و اندونزی در کنار بالا بودن بهره مالکانه و... مواردی است که جذابیت سفته‌بازی را افزایش داده است.

قیمت مس به‌صورت نسبی به ثبات رسیده و بعد از افزایش آرام در هفته گذشته انتظار کاهش بیشتر نرخ مس شاید غیرممکن باشد. با توجه به افزایش نسبی قیمت این فلز و کاهش موجودی انبارها می‌توان نتیجه گرفت که خریداران به بازار بازگشته‌اند و حجم تقاضای فیزیکی این محصول افزایش داشته است.

به‌صورت فیزیکی به نظر می‌رسد حجم تولید مس با مشکل رو‌به‌رو شود. هم‌اکنون سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در استخراج مس از معادن جدید یا معادن قدیمی‌تر ولی با عمق بیشتر و عیار کمتر صورت گرفته که پتانسیل قدرتمندی برای افزایش حجم تولید جهانی قلمداد می‌شود.

این در حالی است که افزایش شدید سرمایه‌گذاری‌ها با افزایش حجم تولید به هیچ عنوان همخوانی نداشته و نشان‌دهنده کاهش حجم تولید از معادن اصلی است. این شرایط در کنار بالا بودن بهره مالکانه و عدم انعطاف دولت‌ها در نوسان این نرخ به تبع نوسان نرخ مس مواردی است که به افزایش محسوس قیمت تمام‌شده این فلز انجامیده است.