رکود ادامه‌دار بازار فلز سرخ

سحر نمایشی: قیمت مس در عرضه‌های روز یکشنبه بورس کالای ایران نسبت به معاملات هفته اخیر با کاهش نرخ مواجه شد. این در حالی است که تقاضا افزایش نیافت که این امر به معنای رکود بیشتر مبادلات در بازار و بورس کالا است. البته ناگفته نماند که در این روز مس کاتد ملی مس نسبت به سایر محصولات تقاضای بیشتری را تجربه کرد. به گفته فعالان بازار، عامل اصلی این روند نزولی در بازارهای داخلی، کاهش میانگین نرخ مس طی هفته گذشته در بورس فلزات لندن بوده؛ به طوری‌که این فلز سرخ در اواخر هفته جاری مجددا به زیر هفت هزار دلار در هر تن رسید.

براین اساس به عقیده فعالان آگاه، کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازارهای جهانی ادامه خواهد داشت؛ ولی پتانسیل‌های بازگشت به ثبات نیز فراوان است. البته با توجه به کاهش نرخ ارز که به نظر می‌رسد ادامه‌دار باشد می‌توان به ریزش قیمت‌ها در رکود فعلی تقاضا امیدوار بود.

به این ترتیب روز یکشنبه ۲۳ شهریور ماه، در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران، چهار هزار تن مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران راهی تالار معاملات شد. این شرکت همچنین ۳۵۰۰ تن مس مفتول را در این روز عرضه کرد.

از دیگر محصولات عرضه شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به

۳۳ هزار تن انواع مس کم عیار، ۱۰۰ تن سولفور مولیبدن و ۱۲ تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این، ۲۷۰ تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان نیز روی تابلوی معاملاتی رفت.

بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۲۱ هزار و ۳۰۹ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته کاهش ۶۸ تومانی را تجربه کرده است. کل عرضه برای این محصول چهار هزار تن بوده؛ در حالی که میزان تقاضا یک هزار و ۴۰ تن بوده است.

همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت ۲۱ هزار و ۹۸۸ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه، افت ۶۶ تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول سه هزار و ۵۰۰ تن بوده است؛ در حالی که تقاضاکنندگان خواستار ۵۲۰ تن از این محصول بوده‌اند.

مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه ۲۲ هزار و ۴۳ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین معامله در هفته گذشته با کاهش ۶۶ تومانی در هر کیلو مواجه شد.

کل عرضه برای این محصول ۲۷۰ تن بود، اما معامله‌گران خواستار ۲۰۵ تن از این محصول شدند.

به این ترتیب ریزش قیمت مس روز گذشته در بورس کالای ایران، بازار آزاد این محصولات را نیز تحت تاثیر قرار داد؛ به طوری که این فلز سرخ در بازار آزاد هم‌اکنون با قیمت ۲۳ هزار و ۲۰۰ تومان در هر کیلو معامله می‌شود که نسبت به روز شنبه کاهش ۱۰۰ تومانی در هر کیلو داشته است.

از طرفی فعالان بازار معتقدند این ریزش قیمت به دلیل روند کاهشی بازارهای جهانی و ثبات ادامه‌دار نرخ ارز بوده است، البته اگر پارامتر تاثیر‌گذاری مانند نفت با نوسان‌های، اجازه ثبات را به قیمت‌های جهانی مس در هفته جاری بدهد باز هم قیمت این فلز سرخ در بازار داخلی ریزشی خواهد بود؛ چرا که تقاضا در بازار آزاد به شدت ریزشی است. به این ترتیب به عقیده کارشناسان با توجه به افت و خیز نرخ این محصول در بازارهای جهانی نمی‌توان پیش‌بینی درستی از قیمت مس در هفته آتی داشت.