حدیث موسوی: در هفته منتهی به ۲۰ شهریور‌ماه از دامنه نوسان نرخ انواع فولادهای ساختمانی و صنعتی در بازار آزاد کاسته شد و یکی از راکدترین هفته‌های معاملاتی در بازارهای رسمی و غیررسمی به ثبت رسید. در این چند روز (۱۵ تا ۲۰ شهریور ماه) محدوده تغییر قیمت‌ها در بازار فولاد تا حدی ناچیز بود که روز چهارشنبه نرخ اعلامی برخی آهن‌آلات از جمله میلگرد و تیرآهن در سایز و شاخه‌های سبک در بازه همان قیمت‌های ابتدای هفته قبل بود. به‌عنوان مثال روز شنبه متوسط بهای میلگرد در سایزهای ۱۴ تا ۲۵ رقم ۱۸۴۵ تومان به ازای هر کیلو بود که پایان هفته تنها با ۵ تومان نوسان به ۱۸۵۰ تومان رسید. میانگین قیمت تیرهای ذوبی در شاخه‌های ۱۴، ۱۶ و ۱۸ نیز در حالی پایان هفته روی رقم ۳۴۵ هزار تومان ایستاد که برخلاف هفته‌های معاملاتی گذشته تنها به میزان هزار تومان در بازار تهران با تغییر قیمت روبه‌رو شده بود. در همین حال شاخه‌های سنگین این محصول هم (شاخه‌های ۲۲، ۲۴ و ۲۷) که غالبا کاربرد پروژه‌ای داشته و در پل‌سازی، سد‌سازی و مواردی از این دست به‌کار می‌رود به میزان ۲ هزار تومان در طول این هفته تنزل قیمت کرد و رقم ۸۱۶ هزار تومان را به ثبت رساند کما اینکه در بازار ورق‌های نورد گرم و سرد تولید داخل نیز نوسانات قیمت‌ها تفاوت چندانی با بازار فولادهای ساختمانی نداشت و شیب منحنی تغییر قیمت این محصولات به صفر نزدیک بود. در حالی که در زمان رونق معاملات فولاد، یکی از فاکتورهای اثرگذار بر نوسان قیمت‌ مصنوعات فولادی تغییرات نرخ ارز در بازار غیررسمی است، اما هم‌اکنون شاهدیم حتی به‌رغم برخی تحرکات مثبت نرخ ارز در روزهای گذشته، بازار فولاد تاثیری از این مساله نپذیرفته و صرفا تحت تاثیر رکود معاملات نوسان کرده است. افزون بر این در طول روزهای اخیر نیز با مساله به کف رسیدن قیمت‌ها روبه‌رو بوده‌ایم که همین عامل انگیزه تغییر و بعضا کاهش قیمت را از عرضه‌کننده‌های فولاد گرفته است، از این رو با آنکه کماکان رکود تقاضا در بازار خودنمایی می‌کند اما دامنه نوسان قیمت‌ها نسبت به قبل بسیار کاهش یافته است. از سوی دیگر هفته گذشته در بورس کالا نیز ۵۲ هزار و ۸۴ تن انواع فولاد عرضه و حجم معامله ۱۲۷ هزار و ۵۲۴ تن ثبت شد که از این میزان (حجم معامله) رقمی در حدود ۷۸ هزار تن به ثبت مبادلات خارج از بورس انواع ورق فولاد مبارکه در سیستم مچینگ اختصاص داشت و در واقع مبادله‌ای در خود تالار صورت نگرفت. به این ترتیب در هفته منتهی به ۲۰ شهریور ماه با کاهش ۴۶ درصدی در حجم عرضه و ۴۸ درصدی در حجم واقعی دادوستد انواع محصولات فولادی در تالار صنعتی بورس کالا روبه رو بودیم که به روشنی حکایت از عمق رکود در معامله انوع فولاد در بورس کالا داشت. با توجه به اینکه در این هفته بار دیگر معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور بر اختصاص رقم مصوب بودجه عمرانی در سال جاری به طرح‌های ۸۰ درصد پیشرفت به بالا تاکید کرد و در این فضا نیز به نظر می‌رسد رکود ساخت‌و‌ساز مسکن تا پایان سال تداوم خواهد داشت، بنابراین پیش‌بینی اینکه در ماه‌های آینده هم شاهد تداوم رکود ‌در صنعت فولاد باشیم کار سختی نیست. هرچند در این میان جرقه‌هایی از بهبود رکود صنعت فولاد در سال آینده دیده می‌شود که در حال حاضر چندان قابل اتکا نیست. یکی از این جرقه‌ها پدیدار شدن نشانه‌هایی از مثبت شدن رشد اقتصادی کشور پس از ماه‌ها رشد منفی است و دیگری اظهارات وزیر مسکن و شهرسازی در ارتباط با کلید خوردن طرح مسکن اجتماعی به‌عنوان برنامه جایگزین مسکن مهر و اختصاص یافتن بودجه‌ای به همین منظور در سال ۹۴.

اگر خوشبین باشیم که به کمک سیاست‌های ضد رکود دولت و راه‌اندازی طرح مسکن اجتماعی و از سویی تجمیع سرمایه‌ها در صندوق‌های پس انداز زمین و ساختمان آغاز سال جدید، پایانی بر یک دوره طولانی مدت از رکود تقاضا در صنعت ساختمان‌سازی باشد، می‌توان به رونق واقعی صنعت فولاد نیز در ادامه این سال امیدوار بود.

اتخاذ تصمیمات کلیدی در صنعت فولاد

برخلاف بازار کج دار و مریز بازار آهن در هفته گذشته در صنعت فولاد اما خبرهای خوبی به گوش رسید که باید آنها را به فال نیک گرفت. در طول چند سال گذشته با آنکه برخی طرح‌های فولادی بدون نگاه کارشناسی و در مناطقی دور از دریا و بعضا در کویر احداث شده بودند، اما معاون وزیر و رئیس هیات عامل ایمیدرو در این هفته از برنامه این سازمان برای ساخت کارخانه‌های فولاد در مناطق نزدیک خلیج فارس و دریای عمان خبر داد و گفت: با ایجاد کارخانه‌های جدید با ظرفیت ۱۰ میلیون تن فولاد در بندرعباس و مناطق نزدیک به دریا می‌توان در تولید این محصول خودکفا شد و از سویی بحران کمبود آب برای این صنعت را پشت‌سر گذاشت.

روزهای کم‌نوسان و بی‌تحرک بازار فولاد

روزهای کم‌نوسان و بی‌تحرک بازار فولاد