بهناز بدائی تحلیلگر بازار آتی با تداوم کاهش قیمت جهانی طلا در روز گذشته قیمت معاملات آتی سکه طلا برای دومین روز متوالی، شاهد کف جدید بود. ریزش قیمت جهانی طلا از روز سه‌شنبه آغاز شد و روز چهارشنبه طی ساعت معاملات بازار آتی، قیمت اونس طلا به کمترین میزان طی دو ماه و نیم اخیر رسید. با این حال افزایش نرخ برابری دلار در هفته جاری باعث شده است که تاثیر کاهش قیمت جهانی طلا در بازار داخل نسبتا کمتر باشد. قیمت اونس طلا از ساعت آغاز به کار بازار آتی روز سه‌شنبه ۱۱ مرداد تا زمان تهیه این مطلب (حدود ۱۴:۰۰ روز چهارشنبه) حدود ۷/۱درصد کاهش یافته، در حالی که قیمت معاملات آتی در دو سررسید آخر طی این مدت افت ۱/۱درصدی را تجربه کرده است. نرخ برابری دلار نیز در مدت زمان مذکور، حدود ۲/۱درصد افزایش یافته که اگر شاهد همراهی دلار نیز بودیم، می‌توانستیم شاهد قیمت‌های کمتری در بازار آتی باشیم. حجم معاملات آتی روز گذشته نسبت به جلسه معاملاتی ماقبل کاهش یافته و دلیل آن آرام گرفتن نسبی بازار جهانی طلا است. سقوط

۱۸ دلاری اونس طلا طی جلسه معاملاتی روز سه‌شنبه باعث شد که حجم معاملات در این روز به‌طور چشمگیری افزایش یابد. تا حدود ساعت ۱۴:۰۰روز چهارشنبه، نوسان اونس طلا حدود ۸ دلار بوده که در مقایسه با روز سه‌شنبه ناچیز ولی در مقایسه با سایر روزهای آرام بازار در هفته‌های اخیر قابل توجه است تا این ساعت بازه نوسان قیمت در دو سررسید آخر به ۳۵۰۰ تومان و حجم معاملات در کلیه سررسیدها به حدود ۱۱۰۰ قرارداد رسیده است.

نگاهی مختصر به عوامل موثر در کاهش قیمت‌های آتی

همان‌طور که پیش‌تر مطرح شد، دلیل اصلی کاهش قیمت‌های آتی، قرار گرفتن قیمت جهانی طلا در سراشیب سقوط است، اما سقوط بی‌امان قیمت طلا در روز سه‌شنبه چه دلایلی می‌تواند داشته باشد؟ بهبود سریع‌تر از پیش‌بینی وضعیت اقتصادی آمریکا و احتمال افزایش نرخ‌های بهره زودتر از زمانی‌که انتظار می‌رفت دلیل اصلی این ریزش است. بهبود وضعیت اقتصاد آمریکا باعث تقویت ارزش دلار شده و معمولا در پی آن قیمت کالاهایی که در بورس‌های جهانی بر حسب دلار است (از جمله طلا) کاهش می‌یابد. روز سه‌شنبه شاخص دلار در برابر ارزهای دنیا تقویت شد و همان‌طور که توضیح داده شد، معمولا حرکت شاخص دلار و طلا عکس یکدیگر است. معامله‌گران توجه دارند که هفته جاری، اولین هفته پس از پایان ماه میلادی است و شاخص‌های مهمی از وضعیت بازار کار آمریکا در انتهای هفته اعلام می‌گردد. در سال جدید میلادی، ناآرامی و جنگ میان کشورها از جمله اوکراین و روسیه، باعث افزایش قیمت طلا شد. تنش میان کشورها باعث می‌شود تقاضای خرید طلا افزایش یابد و سرمایه‌گذاران و فعالان بازار (به‌خصوص بازار پول) به طلا به‌عنوان دارایی امن یا جهت پوشش ریسک خود روی آورند. اعلام آتش‌بس موقت میان اوکراین و روسیه در روز گذشته باعث شد که تاثیر عوامل ژئوپلیتیک در افزایش قیمت طلا به حداقل برسد.

معامله‌گران آتی در انتظار اعلام نرخ بیکاری آمریکا

در انتهای این هفته، روزهای پنج‌شنبه و جمعه، معامله‌گران در انتظار رویدادهای مهمی از جمله کنفرانس خبری رئیس بانک مرکزی اروپا و اعلام نرخ بیکاری آمریکا هستند. نرخ بیکاری آمریکا و تعداد مشاغل جدید که در روز جمعه اعلام می‌شوند، برای فعالان بازار اهمیت زیادی دارد. قیمت جهانی طلا به هنگام اعلام شاخص‌های بازار کار آمریکا دچار نوسانات شدید می‌شود، ولی به‌دلیل تعطیلی بازار آتی، فرصت نوسانگیری نیست و تاثیر این شاخص‌ها روز شنبه در قیمت معاملات منعکس می‌گردد.