بهبود بازار محصولات کشاورزی

منیره نظامیوند: بنابر آخرین اعلامیه شورای بین‌المللی غلات(IGC)؛ انتظار می‌رود تولید جهانی گندم از آنچه از یک ماه پیش به‌عنوان چشم انداز این محصول در چین، اتحادیه اروپا و روسیه پیش‌بینی شده بود، بهبود یافته و فراتر رود. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از بلومبرگ؛ بر اساس پیش‌بینی‌ها و اطلاعات موجود، تولید گندم جهان در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به یک رکورد جدید دست خواهد یافت و تا

۷۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن افزایش را ثبت خواهد کرد که این میزان در حدود ۶/۱درصد بیشتر از رقمی است که در ماه جولای تخمین زده شده بود. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال پیش حدود ۱/۰درصد بیشتر است. به باور کارشناسان با رشد بیش از حد انتظار تولید محصولات کشاورزی به خصوص گندم در روسیه، اتحادیه اروپا و چین در مدت اخیر پیش‌بینی می‌شود تولید جهانی این قبیل محصولات به‌زودی بتواند رکورد جدیدی را ثبت کند. این در حالی است که از سوی دیگر انتظار می‌رود رقابت شدیدی بین گندم و ذرت هندی در بسیاری از بازارها رخ دهد که نهایتا مصرف گندم خوراکی را افزایش خواهد داد. معاملات آتی گندم در بازار معاملات شیکاگو، که به‌عنوان معیاری جهانی برای این قبیل معاملات در نظر گرفته می‌شود، سال گذشته حدود ۱۲ درصد کاهش داشت که تقویت دورنمای تولید مواد غذایی و محصولات کشاورزی را می‌توان مهم‌ترین‌ دلیل آن برشمرد.

به‌صورت کلی قیمت‌ها در بازارهای جهانی به دلیل افزایش عرضه در نیمکره شمالی در ماه‌های گذشته کاملا نزولی بود تا جایی که در ۲۹ جولای شاهد کف قیمتی گندم بودیم که کمترین قیمت‌ها را در ۴ سال گذشته خود ثبت کرد. از آن تاریخ به بعد قیمت‌ها مجددا در مسیر صعودی قرار گرفت که بحران شبه‌جزیره کریمه را دلیل اصلی این رخداد دانسته‌اند. تنش‌های موجود بین روسیه و اوکراین تاکنون باعث شده که دورنمای عرضه محصولات کشاورزی از دریای سیاه با تردید مواجه شود که می‌تواند بازارهای صادراتی این حوزه را تحت‌الشعاع قرار دهد. به گزارش IGC، در ماه گذشته تجارت جهانی گندم حدود ۱۴۶ میلیون تن ثبت شد که اندکی بالاتر از پیش‌بینی ماه گذشته آن و به میزان ۱۴۵ میلیون تن بوده است. بر اساس این گزارش، همچنین موجودی انبارهای گندم در پایان سال زراعی ۲۰۱۴-۲۰۱۵ در حدود ۱۹۳ میلیون تن برآورد شده که تنها کمی کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی (۱۹۵ میلیون تن) است. البته این رشد به دلیل افزایش تقاضا در بازارهای جهانی است که داده مثبتی در جهت بهبود بازار تلقی می‌شود.

همچنین براساس این گزارش؛ مجموع موجودی انبارهای حبوبات در پایان فصل زراعی ۲۰۱۵-۲۰۱۴ به حدود ۴۲۶ میلیون تن خواهد رسید، که بالاترین میزان از حدود ۱۵ سال پیش تا‌کنون خواهد بود. این رشد در موجودی انبارها به رغم فشار افزایش تقاضا برای خوراک مصرفی در سراسر جهان رخ داده که تا رکورد یک میلیارد و ۹۵۲ میلیون تن نیز برآورد شده است.

در همین راستا و بر اساس آمارها؛ تولید جهانی ذرت نیز به ۹۷۳ میلیون تن رسیده که از پیش‌بینی ۹۶۹ میلیون تنی در ماه ژوئیه بیشتر است؛ هرچند این میزان از خروجی فصل گذشته که ۹۸۲ میلیون تن بوده کمتر است. ذخایر موجود در انبارها نیز تا پایان فصل ۲۰۱۵-۲۰۱۴ به حدود ۱۹۰ میلیون تن افزایش خواهد داشت که در مقایسه با برآورد قبلی (۱۸۷ میلیون تن) اندکی بیشتر است.

همچنین بر اساس پیش‌بینی‌ها، چشم‌انداز تولید ذرت در نیمکره شمالی برای ماه آگوست با بهبود روند همراه است.