افزایش واردات سنگ‌آهن چین از استرالیا

پایگاه خبری تحلیلی فولاد: آخرین آمارها حاکی از آن است که چین ماه جولای سال جاری از استرالیا سنگ‌آهن زیادی وارد کرده و ۶۷ درصد کل واردات سنگ‌آهن به چین از استرالیا بوده است. علت این افزایش در خرید از استرالیا تخفیف‌های بالای عرضه‌کننده‌های استرالیایی بود. سنگ‌آهن خلوص ۷/۵۶درصد تا ۱۵ درصد تخفیف داشت که خریدارها را تشویق کرد بیشتر معامله کنند. در ماه جولای سال جاری چین ۵۵ میلیون و ۳۷۰ هزار تن سنگ‌آهن از استرالیا وارد کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۵/۳۳درصدی داشته است. همچنین نسبت به ژوئن رشد ۱۰ درصدی داشت.

در ماه جولای کل واردات سنگ‌آهن به چین ۸۲ میلیون و ۵۲۰ هزار تن بوده که نسبت به ژوئن ۷/۱۰ درصد رشد داشت. دومین عرضه‌کننده سنگ‌آهن به چین برزیل بود که کمتر از ۸ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته به ۱۴ میلیون و ۱۲۰ هزار تن رسید.

صادرات ورق چین در سکوت

تقاضای ورق گرم در بازار داخلی و صادرات چین پایین است، چرا‌که روند قیمت‌ها به تدریج نزولی شده و فعالان بازار منتظر نشسته‌اند. چون خریدهای داخلی نیز بهبودی نداشته بعید است در آینده نزدیک قیمت بالا برود.

قیمت فعلی ورق گرم صادراتی چین با ۳ دلار افت به ۵۰۵ تا ۵۱۵ دلار در هر تن فوب رسیده اما اخیرا چین به خاورمیانه تقریبا هیچ فروشی نداشته است. در جنوب شرق آسیا نیز تنها ویتنامی‌ها خریدار ورق چین بوده‌اند. سایر بازارهای منطقه تخفیف بیشتری از چینی‌ها می‌خواهند ولی نرخ یوآن به عرضه‌کننده‌های چینی اجازه چنین کاری را نمی‌دهد حتی برخی قیمت را ۳ دلار بالا برده‌اند.

به این ترتیب بعید به نظر می‌رسد که ورق گرم صادراتی چین تا پایان آگوست یا حتی سپتامبر بهبودی داشته باشد.