اتحاد صنعتی-معدنی دولت و بخش خصوصی

سحر نمایشی: محمدرضا بهرامن، نایب رئیس خانه معدن ایران روز گذشته در نشست خبری با خبرنگاران، از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین‌آلات، تجهیزات و صنایع وابسته خبر داد و اظهار کرد: هدف از برگزاری این نمایشگاه معرفی پتانسیل‌های معدنی کشور به سایر کشورهای دنیا است، اما ارتقای دانش فناوری و تبادل اطلاعات روز، معرفی آخرین دستاوردها و توانمندی‌ها و پیشرفت‌های ایران، ارتقای سطح مبادلات تجاری در جهت توسعه صادرات غیرنفتی، آشنایی شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان نمایشگاه با جدیدترین دستاوردهای علمی و پژوهشی ایران و جهان اهداف برگزاری این نمایشگاه محسوب می‌شود. وی افزود: این نمایشگاه که در تاریخ ۲۵ تا ۲۸ شهریورماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می‌شود با فضایی به مساحت ۸ هزار متر مربع در نظر گرفته شده که تاکنون

با توجه به افزایش درخواست مراجعان، ۱۵۰۰ متر مربع از این مساحت فروخته شده است که بیش از ۱۰۰ شرکت داخلی و شرکت‌های خارجی از کشورهای آلمان، ایتالیا، ترکیه و چین برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند.

نایب رئیس خانه معدن ایران،ترکیه، ایتالیا، چین و آلمان را از جمله کشورهای شرکت‌کننده اعلام کرد و افزود: جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در بخش معدن از مهم‌ترین اقدامات این نمایشگاه خواهد بود.

بهرامن با بیان اینکه ایران یکی از ۱۰ کشور مطرح معدنی جهان است، اظهار کرد: امیدوار هستیم که به‌عنوان یک کشور مطرح بتوانیم فرصت‌های مناسبی را برای مهندسان و دانشجویان کشورمان به وجود آوریم.

او در ادامه افزود: از روز اولی که خانه معدن تاسیس شد ما به دنبال این بوده‌ایم که نقش تشکل‌ها و حضور آنها را در بازار مشخص کنیم و همان طور که می‌دانید وظیفه تشکل‌ها‌ این است که فضای مورد نیاز را برای پیشرفت کارکنان خود فراهم کنند که مهم‌ترین آن برگزار کردن نمایشگاه است.

وی گفت: ما در سال ۸۲ در راس برگزار‌کنندگان نمایشگاه‌ها قرار داشتیم و تا سال ۸۴ نیز به برگزاری آن ادامه دادیم، اما متاسفانه بحث بسته دولتی که پیش آمد مجبور به حذف برگزاری نمایشگاه شدیم که خوشبختانه با پیگیری‌هایی که طی یک سال گذشته توسط خانه معدن انجام شد توانستیم از سازمان توسعه تجارت موافقت برگزاری مجدد این نمایشگاه را بگیریم.

همچنین در ادامه این نشست خبری جعفر صادقی‌پناه، یکی دیگر از اعضای هیات‌ مدیره خانه معدن ایران در مورد اهمیت برگزاری

این گونه نمایشگاه‌ها اظهار کرد: در حال حاضر بهترین فرصت جهت همفکری پیش‌ آمده که بهتر است علاقه‌مندان از این فضای کاری و عملی نهایت استفاده را بکنند، دیگر سلیقه‌ای عمل کردن کافی است بهتر است. تکنولوژی‌های دیگر کشورها را نیز در راس کار خود قرار دهیم.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی معدن وظایف مهم دیگری دارد که باید به آن بپردازد، ما این هدف را دنبال می‌کنیم که ببینیم و دیده شویم که برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در سایر کشورهای دنیا هم که از وظایف تشکل‌های خصوصی است،به دنبال این هدف هستند. البته تنها دنبال کردن یک هدف کافی نیست بلکه بهتر است در همه زمینه‌ها راهبردهای لازم را در دستور کار خود قرار دهیم تا بتوانیم شاهد رونق در صنعت باشیم.

صادقی‌پناه در ادامه تاکید کرد: اجرای برخی استراتژی‌ها لازمه رونق بخش معدن و اقتصاد کشور است، اما بهتر است قبل از تدوین این استراتژی، مطالعه زیادی انجام شود تا بتوان نتیجه نهایی را که می‌شود به آن استناد کرد در دستور کار قرار داد. متاسفانه چون این اصول رعایت نشده همیشه در این بخش کار ناقص مانده است.

عضو هیات‌ مدیره خانه معدن ادامه داد: شاید دلیل این مساله این است که اعتبار لازم برای این کار فراهم نشده است. وی تصریح کرد: از وزارت صنعت انتظار داریم که آیتم‌های اصلی را در اجرای استراتژی بخش معدن مدنظر قرار دهد، به‌طوری که با تغییر مدیران و مسوولان دچار تغییر نشود.

همچنین در پایان بهرام شکوری عضو دیگر هیات‌ مدیره خانه معدن نیز با اشاره به ایجاد ثبات در سیاست‌گذاری‌های دولت جهت ورود هرگونه سرمایه گذار داخلی و خارجی گفت: اگر بتوانیم در قوانین کشور تغییراتی ایجاد کنیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی افزود: به عقیده بنده دولت می‌تواند نقش بسزایی در بیرون راندن صنعت از رکود ایفا کند به ویژه اکنون که فرصت برای همکاری با سرمایه‌گذاری خارجی فراهم شده، این در شرایطی است که در گذشته ما ارتباط ضعیفی با سایر کشورهای صنعتی دنیا داشته‌ایم.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن کشور در ادامه به مشکلات فروش سنگ آهن اشاره کرد و گفت: زمانی روی گندله و کنسانتره عوارض صادرات بسته شد و اکنون به بهانه خام‌فروشی، دولت به دنبال وضع عوارض روی سنگ آهن است و این یک اشتباه بوده، بنابراین با تدوین سند استراتژی بخش معدن بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد.

وی با اشاره به تدوین بسته خروج از رکود توسط دولت، گفت: رونق فعالیت‌های معدنی لازمه خروج از رکود است.

وی ادامه داد:‌ در دولت قبل به بهانه جلوگیری از کم فروشی برای صادرات کنسانتره و گندله عوارض وضع شد که در نهایت باعث شد سرمایه‌گذاران به این بخش وارد نشوند و در نتیجه با کمبود گندله روبه‌رو‌ شدیم. البته

نا گفته نماند که در حال حاضر برای صادرات سنگ آهن عوارض وضع شده که به‌زودی با کمبود در این بخش روبه‌رو‌ خواهیم شد.

شکوری تصریح کرد: شناسایی پتانسیل‌های بخش معدن و صنایع معدنی کشور و معرفی آن به سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند قدم مهمی در رشد اقتصاد معدنی کشور باشد.