حدیث موسوی: پس از فروکش کردن التهابات دو هفته پیش در حوزه انواع محصولات نهایی فولادی و شمش که منجر به چند روز افزایش قیمت‌ها و به تبع آن بهبود حجم معاملات انباری و احتیاطی در بازار غیررسمی و رسمی آهن شد، از ابتدای هفته گذشته شاهد هفته‌ای کاهشی و آرام برای فولادی‌ها بودیم. در هفته قبل همان‌طور که قیمت فولادهای ساختمانی کاهش یافت، نرخ نهایی فولادهای صنعتی مانند ورق نیز بر مدار نزولی چرخید، کمااینکه در این شرایط بهای محصولات میانی تولید فولاد مانند شمش هم سقوط آزاد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد و از ارقام متوسط ۱۸۰۰ و ۱۷۸۰ تومان در روز شنبه گذشته به ۱۷۰۸ و ۱۶۸۰ تومان در روز پنج‌شنبه رسید.

افزایش حجم محموله‌های شمش وارداتی به کشور، کاهش نسبی نرخ ارز و از سویی همزمانی این شرایط با روند نزولی قیمت‌ها در بازار مقاطع از جمله مهم‌ترین دلایل کاهش چشمگیر قیمت شمش در طول هفته گذشته به شمار می‌روند.

از سوی دیگر در بازار رسمی و غیررسمی مقاطع نیز عقب‌نشینی خریداران از انجام معاملات و خروج سفته‌بازها و نوسان‌گیران از بازار فولاد یا به نوعی کاهش حجم تقاضای واقعی و سفته بازی انواع فولاد، مهم‌ترین‌ دلیل افت نسبی نرخ محصولاتی از جمله میلگرد، تیرآهن و ورق محسوب می‌شود.

البته در ارتباط با مسیر چند ماهه قیمت تیرآهن‌های شاخه سبک ذوبی بحث‌هایی وجود دارد که باید به آنها توجه داشت. قیمت این محصول در طول بیش از دو ماه گذشته به دلیل وجود انحصار در فرآیند عرضه آن، خواه از طریق کارخانه و خواه از دست تجاری که این محصول را در انبارها دپو کرده‌‌اند، همواره با رشد بی‌دلیلی روبه‌رو بوده است که نگاهی به نمودار روند قیمت متوسط تیرآهن در شاخه‌های ۱۴، ۱۶ و ۱۸ ذوبی در بازار آزاد به خوبی این مساله را نشان می‌دهد.

اخیرا این افزایش قیمت تا جایی پیش رفت که برخی معامله‌گران و فعالان بازار مساله لزوم واردات مشابه خارجی این محصول را در صورت تداوم رشد قیمت‌ تیرآهن ذوبی مطرح کردند که با کاهش اندک بهای این محصول از روز شنبه تا دوشنبه هفته قبل به نظر می‌رسید پس از مدت‌ها شاهد عقبگرد قیمت این محصول متناسب و متوازن با رکود بازار مصرف و کاهش قیمت‌های ناشی از آن هستیم. از روز سه‌شنبه هفته قبل اما نه تنها این حباب قیمتی تخلیه نشد، بلکه به دنبال ابطال و سوزاندن برخی حواله‌های بار ذوبی در اصفهان که بیش از سه روز جهت بارگیری وقت داشتند، این سناریوی رشد قیمت بار دیگر تکرار شد و تا پایان هفته معاملاتی گذشته تیرآهن باز هم به طور متوالی افزایش نرخ یافت.

باید دید که در هفته پیش رو قیمت نهایی این محصول در بازار آزاد بر چه مداری خواهد چرخید؛ آیا باز هم شاهد نوسانات فزاینده و رو به رشد بهای تیرآهن‌های ذوبی و قوت گرفتن گزینه واردات مشابه خارجی این محصول در شرایط اخیر هستیم یا اینکه روندی منطقی را در مورد تغییرات بهای تیرآهن در هفته جاری و هفته‌های آینده ملاحظه خواهیم کرد.

کاهش معاملات فولاد بورس کالا در هفته گذشته

در طول هفته گذشته همسو با افت حجم معاملات در بازار آزاد، یکی از راکدترین هفته‌های معاملاتی برای رینگ فولاد بورس کالا نیز رقم خورد. در حالی که دو هفته پیش حجم عرضه و معامله انواع فولاد در تالار صنعتی به ترتیب ۳۵۵ و ۲۲۵ هزار تن بود، هفته گذشته این ارقام به حدود ۱۳۵ و ۲۰۰ هزار تن کاهش یافت که به ترتیب نشان‌دهنده افت ۶۲ و ۱۱ درصدی حجم عرضه‌ و معاملات فولادی‌ها در بورس کالا است. البته رقمی حدود

۶۸ هزار تن از ۲۰۰ هزار تن معامله فولاد در این هفته مربوط به ثبت مچینگی معاملات خارج از بورس انواع ورق فولاد مبارکه در بورس کالا است.

از سقوط شمش تا صعود تیرآهن