محدوده 75 دلاری برای زغال سنگ

منیره نظامیوند: قیمت زغال‌سنگ که در سراسر دنیا برای تولید برق مورد استفاده قرار می‌گیرد، حتی با وجود بالا رفتن میزان تقاضا به دلیل نزدیک شدن به فصل زمستان در نیمکره شمالی، آماده کاهش تا پایین ترین سطح در پنج سال اخیر است. بر‌اساس پیش‌بینی‌ها؛ ایستگاه قدرت زغال‌سنگ در بندر نیوکاسل در استرالیا، دومین صادر‌کننده زغال‌سنگ در جهان، به‌رغم تقاضا برای خرید بیشتر آب و برق در آسیا نسبت به پایان سال، شاهد تغییرات بسیار کمی در دوره سه ماهه‌ای که از اول اکتبر (۹ مهر) سال جاری آغاز می‌شود، خواهد بود. قیمت زغال‌سنگ این شرکت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۳ میلادی شاهد ۱/۸درصد رشد بود که همین رقم برای مدت مشابه سال ۲۰۱۲ میلادی در حدود ۶/۷درصد ثبت شده است. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از بلومبرگ؛ کلمبیا که چهارمین کشور جهان در زمینه ترانزیت محموله‌ها از طریق دریا و کشتی است، به دنبال افزایش میزان تولید زغال‌سنگ در چین، به‌عنوان بزرگترین مصرف‌کننده، در تلاش برای افزایش تولید زغال‌سنگ خود برای رسیدن به یک رکورد جدید در سال ۲۰۱۴، میزان سود حاصل از قیمت محصولات صادراتی را محدود کرده است. موج تصاعدی عرضه که قیمت زغال‌سنگ را به پایین ترین میزان خود از سال ۲۰۰۹ تا کنون رسانده است، در سال آینده به حدود بیش از دو برابر خواهد رسید.

دانیل مورگان، تحلیلگر بازار زغال‌سنگ در سیدنی در این زمینه معتقد است که روند عرضه بازار در شرایط کنونی به خوبی پیش می‌رود. وی در ادامه می‌گوید: ماه‌های نوامبر و دسامبر زمانی است که به طور معمول شاهد یک حرکت بزرگ به سمت زغال‌سنگ تا پیش از زمستان خواهیم بود. در این مرحله، روند عرضه شتاب خواهد گرفت که در حاشیه آن، می‌توان انتظار یک رویداد قیمتی جدید را تجربه کرد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها؛ میزان عرضه زغال‌سنگ در سال آینده به حدود ۱۴.۹ میلیون تن خواهد رسید، که این میزان بر اساس آخرین گزارش منتشر شده در ماه جولای سال جاری در حدود ۶.۸ میلیون تن در سال بوده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات جهانی این سوخت، با رشدی حدود ۳ درصد در سال ۲۰۱۵ مواجه خواهد شد.

بر اساس گزارش‌های موجود، قیمت زغال‌سنگ در نیوکاسل (قیمت معیار آسیا) در ماه جولای با توجه به داده‌های منتشر شده از سوی مک کلاسکی آی.اچ.اس؛ به حدود ۶۷.۰۵ دلار در هر تن کاهش یافته که پایین‌ترین میزان از ماه سپتامبر ۲۰۰۹ میلادی تا کنون است. این رقم در هفته منتهی به ابتدای ماه آگوست، حدود ۶۸.۱۰ دلار به ثبت رسید و همچنین در سال جاری به طور متوسط در محدوده ۷۴ دلار قرار داشته است.

همچنین بانک مرکزی آمریکا پیش‌بینی کرده است که قیمت زغال‌سنگ در سه ماهه چهارم سال جاری میلادی در حدود ۷۱ دلار خواهد بود. این در حالی است که تحلیلگران بازار سوئیس تخمین می‌زنند این رقم برای مدت مذکور به طور متوسط حدود ۷۵ دلار و بدون تغییر نسبت به دوره قبل باقی مانده است.

از سوی دیگر گلدمن ساکس در این زمینه پیش‌بینی کرده است که روند تقاضا برای زغال‌سنگ صعودی بوده و قیمت‌ها در نزدیکی سطح هزینه‌های حاشیه‌ای تولید باقی خواهد ماند. بر اساس برآوردهای این موسسه قیمت زغال‌سنگ تا پایان سال جاری در محدوده ۷۵ دلار در هر تن قرار خواهد داشت و این رقم در سال ۲۰۱۵ به طور متوسط به ۷۸ دلار خواهد رسید.