رئیس هیات عامل سامان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در بازدید از منطقه ویژه استقرار صنایع انرژی‌بر لامرد گفت: منطقه ویژه انرژی‌بر لامرد آینده بسیار روشنی دارد، زیرا از مزیت‌هایی چون منابع غنی گاز و پتروشیمی و دسترسی به آبهای آزاد برخوردار است. به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)،‌ دکتر مهدی کرباسیان افزود: بر‌اساس مطالعات انجام شده، در منطقه ویژه لامرد زیرساخت‌های لازم برای استقرار صنایع آلومینیوم، پتروشیمی، سیمان و منیزیم پیش‌بینی و واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران آغاز شده است.

در این دیدار مجری طرح با اشاره به اقدامات انجام شده برای تامین آب، برق،‌ گاز گفت: برای احداث نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی برق در لامرد با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی توافق نهایی انجام و زمین برای ساخت نیروگاه تحویل سرمایه‌گذار شده است.

وی افزود: برای احداث مجتمع تولید منیزیم به ظرفیت تولید ۲۴ هزار تن و کارخانه تولید آلومینیوم با ظرفیت ۹۰۰ هزار تن در سال هم زمین واگذار شده است.

وی افزود: ساخت جاده شریانی منطقه ویژه لامرد به طول ۴ کیلومتر در دست اقدام است و مطالعات برای احداث خط انتقال آب به طول ۴ کیلومتر نیز پایان یافته است.

کرباسیان در این دیدار گفت: منطقه لامرد می‌تواند زمینه مناسبی را برای استقرار صنایع پایین‌دستی پتروشیمی که اشتغال‌زا است، با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم کند. همچنین در این منطقه قابلیت ایجاد و توسعه صنایع آلومینیوم وجود دارد به طوری که طرح «آلومینیوم جنوب» در دست اقدام قرار گرفته است و پیش‌بینی شده تا یک ماه آینده گشایش اعتبار این طرح انجام شود.

وی اظهار امیدواری کرد که عملیات اجرایی نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی منطقه لامرد نیز امسال آغاز شود.

دکتر کرباسیان افزود: پروژه تولید منیزیم با استفاده از معادن وسیع دولومیت که در این منطقه وجود دارد توسط ایمیدرو اجرا خواهد شد که امیدواریم این طرح هم در نیمه دوم سال شروع شود. وی در مورد تامین انرژی منطقه لامرد گفت: مساله برق، گاز و آب این منطقه حل شده و با توجه به بودجه‌ای که ایمیدرو اختصاص داده،‌آینده روشنی در انتظار منطقه است.

کرباسیان به اهمیت مسائل زیست‌محیطی اشاره کرد و گفت: ایمیدرو در مورد توسعه منطقه به مسائل زیست‌محیطی توجه می‌کند و برای تملک اراضی هم مطابق نظر و آرای مراجع قانونی، حقوق مالکان را مورد توجه قرار خواهد داد.

منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر لامرد در زمینی به وسعت ۱۰ هزار هکتار دراستان فارس (شمال شرقی) شهرستان لامرد قرار دارد.