بازار فولاد از سقوط تا صعود

حدیث موسوی: روز گذشته شیب افزایش قیمت‌ها در بازار مقاطع فولادی و شمش اندکی تندتر شد. در این روز هم نرخ تولیدات فولادسازان خصوصی رشد کرد و هم دولتی‌ها در بازه ۵ تا ۲۵ تومان در هر کیلو قیمت مقاطع ساختمانی نظیر میلگرد و تیرآهن را افزایش دادند. علاوه بر این قیمت مقاطع صنعتی مانند ورق فولادمبارکه و فولادسبا نیز در برخی ضخامت‌ها تا سقف حداکثر ۵ تومان به ازای هر کیلو بیشتر شدند. به دنبال جو مثبتی که در خلال روزهای اخیر در بازار آهن بروز کرده است، بازار محصولات میانی مانند شمش فولاد نیز تحت تاثیر قرار گرفته، به طوری که در دو روز گذشته این محصول با رشد ۵ تا حداکثر ۲۰ تومانی در هر کیلو به خریداران اعلام قیمت شده است. به این ترتیب به واسطه اثرات متقابل قیمت‌ها در بازار محصولات میانی (شمش و تختال) و محصولات نهایی (انواع مقاطع تخت و طولی) و رشد همزمان نرخ‌ها در بازار این کالاها، در خلال روزهای آینده هم کماکان باید انتظار تحرکات مثبت قیمت انواع فولاد را داشت.

به نظر می‌رسد در شرایط فعلی که عامل اولیه رشد قیمت‌ها کمبود عرضه مقاطع در بازار آزاد بوده است، عامل دیگری هم تحت عنوان آزاد شدن تقاضای انباشت شده چند ماه گذشته در بازار رسمی و غیررسمی تاحدودی به رشد اخیر قیمت‌ها کمک کرده است. معامله‌گران و فعالان بازار معتقدند: هم‌اکنون که نرخ‌ها در بازار فولاد از روند کاهنده پیشین فاصله گرفته است خریدارانی که معاملات خود را تاکنون به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها به تعویق انداخته بودند سرانجام وارد فرآیند دادوستد این قبیل محصولات در بازار شده‌اند به‌طوری‌که اغلب استعلام قیمت‌ها به ثبت معامله منجر می‌شود.

روز گذشته رینگ فولاد بورس نیز همسو با بازار آزاد، با افزایش قیمت تیرآهن و شمش فولادی و ثبات نرخ ورق و تختال به کار خود پایان داد. در این روز ذوب‌آهن اصفهان شمش را در حجم ۱۵ هزار تن با قیمت ۱۵۴۱ تومان به طور سلف به تابلو آورد که تا پایان زمان معاملات نزدیک به دو برابر حجم مذکور، تقاضا برای این محصول شکل گرفت و در نتیجه قیمت پایانی آن به حدود ۱۵۵۵ تومان افزایش یافت. موعد تحویل این محموله پایان مرداد ماه جاری است.

این شرکت همچنین تیرآهن شاخه ۲۲ را هم با قیمت ۱۹۲۰ تومان در حجم ۱۷۶۰ تن ارائه کرد که با حدود ۳۵۰۰ تن اضافه تقاضا روبه‌رو شد که به همین دلیل نرخ پایانی این محصول با رشد ۴۱ تومانی به ۱۹۶۱ تومان رسید. دیگر محصولی که ذوب‌آهن در این روز عرضه کرد ۱۰ هزار تن تیرآهن ۲۲ با قیمت پایه ۱۹۰۰ تومان و در قالب معامله‌ای سلف بود که در همان حجم عرضه خریداری شد.

به گفته یکی از کارگزاران حاضر در معاملات تالار صنعتی، به دلیل جو مثبتی که در بازار نسبت به افزایش قیمت‌ها پیش آمده، خریداران رینگ فولاد سعی می‌کنند تا زمانی که نرخ‌های پایه محصولات فولادی در بورس کالا نیز به تبعیت از نرخ‌های صعودی در بازار غیررسمی، تحت تاثیر قرار نگرفته خریدهای خود را انجام داده و به تعویق نیندازند. از این‌رو با آنکه کماکان هزینه تمام شده خرید برخی محصولات فولادی از قبیل شمش و مقاطع در بورس کالا بالاتر از بازار آزاد تمام می‌شود، اما رونق نسبی به روند معامله این قبیل محصولات در رینگ فولاد بازگشته است.

دیگر شرکت فولادی که روز گذشته در تالار صنعتی حضور یافت، فولاد هرمزگان جنوب بود که ۵۰ هزار تن تختال را با قیمت ۱۴۳۲ تومان به ازای هر کیلو به تابلو آورد، اما تا پایان زمان رسمی معاملات و مچینگ ۶۵۰۰ تن آن به فروش رسید.

در نهایت طبق روال دوشنبه‌‌های هر هفته نیز فولاد مبارکه اصفهان با عرضه سلف انواع ورق فولادی در معاملات تالار شیشه‌ای شرکت کرد. ورق گرم B با نرخ ۱۶۷۰ تومان در حجم ۲۸ هزار و ۶۰۰ تن عرضه شد که ۲۱ درصد آن خریداری شد. ورق گرم C نیز در حجم ۴۰ هزار و ۷۰۰ تن با قیمت ۱۷۰۷ تومان در پارت بعدی به تابلو آمد که این محصول نیز در نهایت به میزان ۱۳ درصد مورد معامله قرار گرفت. ورق سرد B، گالوانیزه و قلع اندود دیگر عرضه‌های فولاد مبارکه در این روز بودند که این محصولات هم به ترتیب به میزان ۹۳، ۲۷ و ۱۰ درصد از حجم عرضه به فروش رسیدند.