مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: با یکسان شدن نرخ ارز در بورس و بازار آزاد پای دلالان از بورس بریده شده است. به گزارش «ایسنا»، علی محمد بساق‌زاده، با بیان اینکه یکسان شدن نرخ ارز در بورس و بازار آزاد پای دلالان را از بورس بریده است، گفت: هم اکنون میزان عرضه نسبت به تقاضا در بورس دوبرابر شده، در نتیجه اختلاف قیمت ۱۵ درصدی محصولات در این دو بخش از بین رفته است. وی گفت: طی سال‌های گذشته اختلاف قیمت محصولات پتروشیمی ارائه شده در بورس و بازار آزاد یکی از مشکلات اصلی این صنعت به شمار می‌رفت، زیرا نرخ ارز در بورس بر اساس نرخ مبادله‌ای بود در حالی که در بازار نرخ ارز آزاد بود، در نتیجه دلالان بیشتر محصولات ارائه شده در بورس را خریداری و در بازار آزاد با نرخ ارز آزاد و بالاتری می‌فروختند که به این دلیل این محصولات به دست نیازمند واقعی نمی‌رسید. مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: با توجه به آزاد شدن نرخ ارز در بورس و افزایش قیمت محصولات، قدرت خرید برخی مصرف‌کنندگان واقعی کاهش یافته است، از این رو دولت برای تامین نقدینگی تنخواه متقاضیان اقداماتی کرده، از سوی دیگر برخی مجتمع‌های بالادستی محصولات خود را به جای نقدی، به صورت اعتباری و سه ماهه در بورس عرضه می‌کنند.وی با اشاره به اینکه برخی واحدهای پتروشیمی در کشور در ماه مبارک رمضان به دلیل شرایط خاص این ماه معمولا با ظرفیت کمتری کار می‌کنند، گفت: آثار مثبت تصمیم دولت در زمینه تک نرخی کردن قیمت ارز در بورس و بازار آزاد با افزایش تولید محصولات پتروشیمی بعد از ماه مبارک رمضان بیشتر خود را نشان می‌دهد.

پتروشیمی‌های گازی در حاشیه امن

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان اینکه اکثر مجتمع‌های پتروشیمی کشور بر مبنای گاز طبیعی فعالیت می‌کنند، گفت: در آینده با توجه به تفاوت قیمتی گاز با سایر خوراک‌ها در صورت اشباع شدن بازار پتروشیمی و کاهش قیمت این محصولات، این واحدهای غیر‌گازی در کشورهای دیگر هستند که مجبور به تعطیل کردن خط تولید خود هستند. وی گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال

١٠٠ میلیون متر‌مکعب گاز طبیعی یا متان از طریق این فازها به تولید کشور افزوده می‌شود که می‌تواند به مجتمع‌های پتروشیمی مصرف‌کننده‌ کمک زیادی کند.