سحر نمایشی: بیش از یک ماه است که بازار فلزات پایه در داخل کشور با کاهش تقاضا مواجه شده، در حالی که افت قیمت برخی از این محصولات در بازارهای جهانی محسوس بوده است. همچنین کاهش تقاضا در بازارهای کالایی برای این محصولات موجب کاهش فروش تولیدکننده‌ها و افت حجم معاملات شده است. فعالان بازار معتقدند این روزها جذب مشتری در بازارهای کالایی کار دشواری شده است؛ چرا که رکود بازار در طولانی مدت سبب دلسردی تجار می‌شود و بازگرداندن بازار به شرایط طبیعی زمان زیادی را می‌طلبد. این موضوع البته با توجه به تجربه‌های مشابه سال‌های گذشته، چندان هم عجیب نیست و معمولا در ماه رمضان هر سال، بازار فلزات پایه با رکود مواجه می‌شود. با این حال رکود یک سال گذشته در کشور، همچنان ادامه دارد و این امر خروج روند فصلی از رکود بازار را سخت‌تر از سال‌های پیش کرده است این در حالی است که به خصوص در بازار فلزات پایه معاملات سلف جایگاهی ندارد.

تجربه کشورهای دیگر نشان می‌دهد که در‌خصوص کالاهایی با قیمت مواد اولیه بالا‌، در ابتدا باید سفارش خرید گرفت و سپس اقدام به تولید کرد. در شرایط فعلی بازار می‌توان از این شیوه معامله استفاده کرد تا با کمترین هزینه بتوان از نوسان قیمت‌ها در امان بود و کالایی با کیفیت بالاتر را تولید کرد.

به عقیده فعالان بازار، شاید ثبات قیمت‌ها در روزهای گذشته بتواند نشان دهنده بهبود شرایط بازار فلزات پایه داخلی در کوتاه‌مدت باشد، اما این روند چندان دوام نخواهد داشت و ممکن است که بازار مجددا به حالت رکود باز‌گردد. به گفته کارشناسان، وضعیت بازار داخلی اکنون به گونه‌ای است که با توجه به شرایط سیاسی فعلی، ممکن است رکود ادامه داشته و ممکن است ثبات‌ فعلی پایدار نباشد. به همین دلیل بهتر است در چنین شرایطی تولید‌کنندگان و معامله‌گران ابتدا تولیدات خود را طوری ارائه کنند که از لحاظ قیمت و نوع جنس با محصولات خارجی در بازار قابل رقابت باشد. به عبارت بهتر باید هزینه‌های تولید را حداقل کرده، بهره‌وری نیروی کار را بالابرد، کالاهای سرمایه‌ای با کیفیت در فرآیند تولید به کار گرفته شود تا بتوان کالای رقابت‌پذیر تولید کرد، اما تمام این فرآیند در سایه ایجاد بازار یا تقاضا به وجود می‌آید.

به عقیده یکی از فعالان بازار فلزات پایه، کارخانه‌های تولیدی ما ابتدا باید بتوانند در ظرفیت کامل تولید به فعالیت بپردازد تا هزینه‌هایشان کاهش یابد و بهره‌وری خود را ارتقا دهند. بنابراین اول باید شرایط مناسب تولید برای تولید‌کنندگان داخلی فراهم شود. نباید شرایط این‌گونه باشد که تولید‌کننده کالا را تولید کرده و سپس به بازار برده و به دنبال مشتری بگردد. به عقیده وی البته در این بین نقش اصلی را واحدهای کوچک و متوسط ایفا می‌کنند. کارخانه‌های بزرگ تولید مس و سایر فلزات رنگی به هر طریقی بازارهای خودشان را پیدا می‌کنند، اما واحدهای تولیدی کوچک و متوسطی که کالاهای مصرفی، با کیفیت متوسط یا با دوام تولید می‌کنند باید ابتدا به فکر بازار برای فروش کالاهای خود باشند.

از سوی دیگر مس روز جمعه در بورس جهانی لندن با نرخ ۷ هزار و ۷۸ دلار در هر تن به فروش رسید که بر‌اساس پیش‌بینی آگاهان اقتصادی به نظر نمی‌رسد این روند نزولی در بورس لندن ادامه‌دار باشد، چرا‌که، براساس آمارهای منتشرشده موجودی انبارهای این فلز رنگی رو به نزول است. این در شرایطی است که عدم تغییر نرخ ارز نیز به ثبات قیمت این محصول در بازار داخلی کمک شایانی کرده است. به این ترتیب بر اساس پارامترهای موجود پیش‌بینی‌ می‌شود که نرخ مس تا پایان هفته جاری تغییر قیمت جدیدی را تجربه نکند.

بازار از رکود خارج می‌شود؟