چشم‌انداز روشن فلز سرخ

منیره نظامیوند: طی هفته گذشته میلادی پس از اعلام آمار و ارقام جدید اشتغال در ایالات متحده، معاملات آتی طلا و نقره در بازارهای اروپا با صعود همراه بود. همچنین تشدید تنش‌ها در غزه نیز به رشد برخی تقاضاها دامن زد. در همین حال، معاملات آتی مس نیز با حمایت آمار مثبت رشد کارخانه‌ای چین، روندی صعودی در پیش گرفت. از سوی دیگر علاوه بر کاهش شدید موجودی انبارها در بورس لندن طی چند سال اخیر، میزان ذخایر مس اروپا به حدود به ۹۹۵۰ تن، یعنی به کمترین سطح خود از سال ۲۰۰۶ تاکنون رسیده است. قیمت مس از آغاز سال ۲۰۱۴ تا‌کنون ۴ درصد کاهش ثبت کرده است. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از بلومبرگ، دفتر آمار کار ایالات متحده گزارش کرده که اقتصاد این کشور ۲۰۹ هزار شغل جدید در ماه جولای ایجاد کرده است. نرخ بیکاری نیز وارد روندی نزولی شده و روی ۲/۶درصد قرار دارد که قدری از پیش‌بینی ۱/۶درصدی کارشناسان بیشتر است.

نرخ بیکاری آمریکا طی ۴ هفته گذشته به کمترین سطح از ۲۰۰۶ رسید. از سوی دیگر اوضاع بحرانی غزه و عدم توجه رژیم صهیونیستی به آتش بس ۷۲ ساعته نیز همچنان بازارها را نوسانی کرده است.

اما براساس گزارش‌ها؛ برخلاف پیش‌بینی‌ها و انتظارات فعالان بازار مس این فلز پس از طی یک دوره افت چهار ساله از حدود ۶ ماه پیش دوباره رشد را تجربه کرده و نیز همین روند افزایشی را نیز ادامه داده است.

قیمت مس در آخرین معامله هفته گذشته به ۷۰۷۸ دلار رسیده که در مقایسه با رقم ماه قبل ۳/۰ درصد افزایش یافته است.

همچنین گزارش بخش کارخانه‌ای و نیز میزان تقاضای چین برای این فلز سرخ به عنوان اولین و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات صنعتی در جهان، یکی دیگر از عوامل بهبود روند اخیر قیمتی مس بوده است.

کاهش حق پریمیوم مس در اروپا

به گزارش «دنیای اقتصاد» به دلیل ضعیف شدن تقاضا در روزهای گرم تابستان و نیز عرضه فراوان مس به انبارها، هزینه انبارداری روی میزان بیشتری از این محصول سرشکن شده که در شرایط ضعف تقاضا مهم‌ترین‌ دلیل برای کاهش هزینه پریمیوم است. این در شرایطی است که فصل ریزش باران‌های موسمی در آسیای جنوب شرقی با محوریت چین و اندونزی فرا رسیده که پتانسیل قدرتمندی برای افزایش هزینه تولید و کاهش تقاضا است و این در حالی است که مس که در قرابت بالایی با شرایط عمومی اقتصاد جهان نوسان می‌کند در روزهای قبل کف قیمتی ۷ هزار دلار را از دست داده، ولی کاهش نسبی موجودی انبارهای بورس فلزات لندن در اقصی‌نقاط جهان باعث افزایش مجدد قیمت مس شده است.

تمامی این موارد نشان دهنده پیچیدگی بیش از حد در بازار مس بوده، هرچند دورنمای روشنی پیش روی تحلیلگران قرار دارد. با توجه به این موارد به نظر می‌رسد مس، سطوح قیمتی نزدیک به ۷ هزار دلار را به این سادگی رها نکند. در این میان با توجه به این دلایل اضافه بهایی که خریداران مس انتظار دارند تا برای حفظ این فلز سرخ در اروپا پرداخت کنند به کمترین میزان خود طی ۱۵ ماه گذشته کاهش یافته است.

در ماه گذشته میلادی حق پریمیوم نقطه‌ای برای مس در حدود ۹۰ دلار در هر تن ثبت شد.