گام‌های بلند پلیمری‌ها در جهان

منیره نظامیوند: تقاضا، ظرفیت و قیمت تمام شده جهانی پلی‌پروپیلن در آسیا و کشورهای حاشیه اقیانوس آرام در آغاز سال ۲۰۱۴ میلادی تا کنون رشد چشمگیری داشته است. صنعت پلی‌پروپیلن جهانی بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۳ با وجود رکود اقتصادی جهانی در سال ۲۰۰۸ شاهد رشد مداوم بوده، اگر چه مناطق در حال توسعه مانند شمال آمریکا و اروپا از لحاظ تقاضا و ظرفیت راکد باقی مانده‌اند. گزارش منتشر شده توسط تحلیلگران امر نشان از نرخ رشد ظرفیت پلی‌پروپیلن سراسر جهان با میانگین رشد ۲/۵درصد از سال ۲۰۰۳، به سالانه ۶۵ میلیون تن در سال ۲۰۱۳ رسیده و انتظار می‌رود که این روند به حدود سالانه ۸۶ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ افزایش یابد. بر اساس این پیش‌بینی؛ دو فعال بزرگ این صنعت یعنی چین و روسیه زمینه‌ساز این رشد ظرفیت در آینده خواهند شد و این دو در مجموع حدود ۴۵ درصد از میزان کل این رشد جهانی را در حدود پنج سال آینده تشکیل می‌دهند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از وال استریت ژورنال؛ همچنین در این پژوهش آمده است که طی سال‌های آتی، در نتیجه فشار تقاضای مازاد بر ظرفیت در چین این کشور را مجبور به افزایش میزان تولید پلی‌پروپیلن داخلی خواهد کرد. بر اساس پیش‌بینی‌های کارشناسان؛ چین ظرفیت جدید پلی‌پروپیلن جهانی را در طول پنج سال آینده افزایش خواهد داد.

همچنین بر اساس این پیش‌بینی چین به ترتیب میزان ۴/۶۲درصد و ۵/۳۵درصد از میزان رشد ظرفیت آسیایی و جهانی برنامه‌ریزی شده در سال ۲۰۱۸ را دارا خواهد بود. روسیه به عنوان دومین کمک‌کننده بزرگ به این رشد، عمدتا به‌دلیل تغییر موضع و کانون اهمیت اخیر این کشور به سمت و سوی بخش پتروشیمی، که بر‌اساس آمارها سرمایه‌گذاری قابل توجهی در صنایع پلیمری فله، مانند پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن داشته است، زمینه را برای رشد هرچه بیشتر فراهم خواهد آورد.

در این گزارش همچنین آمده است که ونزوئلا و هند به ترتیب سومین و چهارمین کمک‌کننده به افزایش ظرفیت پنج سال آینده محصولات پلیمری مزبور خواهند بود، چرا‌که هر دو کشور برای تقویت بازار داخلی و جایگزینی واردات، اقدام به سرمایه‌گذاری در بخش‌های پلی‌پروپیلن کرده‌اند و در تلاش برای افزایش دامنه فعالیت‌های خود هستند. همچنین بر‌اساس پیش‌بینی‌ها در پنج سال آینده چین و هند به احتمال زیاد به ترتیب بیش از ۷.۴۸ میلیون تن در سال و ۱.۶۷۵ میلیون تن در سال به میزان ظرفیت پلی‌پروپیلن خواهند افزود. به‌طور کلی، انتظار می‌رود ظرفیت پلی‌پروپیلن در آسیا و اقیانوس آرام در حدود ۱۲ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ افزایش داشته باشد. بر اساس گزارش ها؛ انتظار می‌رود در پنج سال آینده، بازار اروپا با توجه به برنامه‌ها و طرح‌های توسعه در روسیه به‌منظور بهبود کمی، رشد قابل توجهی را تجربه خواهد کرد. با این حال پیش‌بینی‌ها برای بازار آمریکای شمالی با توجه به اشباع بازار حاکی از راکد باقی ماندن معاملات این محصولات است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، صنعت جهانی پروپیلن؛ با هدف دستیابی به فناوری‌های برجسته دیگر، در حال گسترش است. این گزارش همچنین می‌گوید که هم‌اکنون و در سال‌های آتی، صنعت جهانی پروپیلن عامل تغییرات عمده در سناریوی مواد اولیه در نقاط مختلف جهان است. همچنین در این راستا انتظار می‌رود تامین پروپیلن از واحد‌های کراکر بخار در شمال آمریکا، در سال‌های آینده کاهش یابد، چرا که مایعات فراوان و ارزان‌قیمت گاز طبیعی(NGL) ساخته شده از فرم خام گاز شیل به آرامی در حال تبدیل شدن به جایگزینی برای مواد خام سنگین در کراکر بخار هستند.

از سوی دیگر، قیمت بالای نفت خام نیز به عنوان عامل بازدارنده برای ترغیب مشتریان به استفاده از محصول نفتای چین و اروپا عمل می‌کند. برای کنار آمدن با تغییر سناریوی مواد اولیه و افزایش قیمت نفت خام، بسیاری از تولیدکنندگان به سوی فناوری نوین پروپیلن که با استفاده از مواد اولیه جایگزین مانند NGL‌ها و زغال سنگ، مقادیر بالای پروپیلن را تولید می‌کند، متمایل شده‌اند. استفاده از این فناوری عمدتا در آسیا و اقیانوس آرام و شمال آمریکا در حال انجام است. در آسیا و مناطق حاشیه اقیانوس آرام، بیش از ۵۰ درصد از ظرفیت‌های جدید از طریق این فناوری جدید تولید می‌شوند، درحالی‌که در شمال آمریکا، صد درصد ظرفیت‌های نو از این طریق ایجاد می‌شوند.

به گفته کارشناسان، با توجه به افزایش تقاضا برای پروپیلن و عدم اطمینان از تامین پروپیلن از واحدهای کراکر، استفاده از این تکنولوژی در آینده افزایش خواهد یافت.