کاهش قیمت‌ها و ضعف معاملات فولاد

حدیث موسوی: پس از یک دوره چند هفته‌ای ریزش قیمت‌ها در بازار آهن در شرایطی که گفته می‌شد قیمت اغلب مصنوعات فولادی به کف رسیده و جایی برای کاهش بیشتر قیمت‌ها وجود ندارد، به علت نوسانات رو به پایین قیمت شمش وارداتی و تولید داخل در خلال روزهای اخیر (از آنجا که بین بهای شمش و مقاطع همبستگی زیادی وجود دارد)متوسط قیمت آهن‌آلات با کاهش نسبی روبه‌رو شده و از ثبات فاصله گرفته است. روز گذشته در حالی که اغلب فولادسازان نسبت به روز دوشنبه قیمت میلگرد را تغییر ندادند اما برخی از آنها در بازه ۵ تا ۱۰ تومان قیمت این محصول را در اکثر سایزها کاهش دادند. در همین حال نرخ ورق فولاد مبارکه نیز در برخی ضخامت‌ها ۵ تا ۱۰ تومان افت کرد. محصولات فولادی تغییر چندانی نیافت و تیرآهن‌های ذوبی در بعضی شاخه‌های سنگین تا ۱۰ هزار تومان رشد و شاخه‌های سبک تا کف ۵ هزار تومان افت قیمت را تجربه کرد. چهارشنبه علاوه بر آنکه در بازار آزاد معاملات با بی‌رونقی زیادی همراه بود، در بورس کالا نیز روند دادوستد عرضه‌های فولادی تعریفی نداشت. در این روز مجتمع جهان فولاد غرب نقدی تیرآهن شاخه ۱۴ را با قیمت پایه ۱۷۰۰ تومان به ازای هر کیلو به تابلو معاملات آورد که به فروش نرسید. مجتمع فولاد خراسان نیز نقدی ۲۲۰۰ تن سبد میلگرد A۳ سایزهای ۱۴ تا ۲۸ را با قیمت اعلامی۱۷۰۰ تومان به تابلو آورد که این محصول هم خریداری نشد. نقدی دو سبد میلگرد دیگر هم که در گرید A۳ یکی در سایزهای ۱۴ تا ۲۵ با قیمت ۱۷۰۰ تومان از سوی فولاد آذربایجان و دیگری در سایزهای ۱۸ تا ۲۸ با قیمت ۱۶۹۰ تومان از طرف فولاد آلیاژی ایران در قالب نقدی به خریداران عرضه شده بود، بدون خریدار ماند. تنها محصول فولادی ارائه شده در تالار صنعتی که در این روز معامله شد، سلف تختال فولاد خوزستان به میزان ۴۰ هزار تن بود که شرایط معامله آن نقدی- اعتباری به صورت ۴۵ روزه با سود ماهانه ۲ درصد بود که در قیمت ۱۵۰۲ تومان، کل این حجم خریداری شد.

به گفته یکی از کارگزاران بورس کالا، خریداران این محصول که غالبا شرکت‌های تولیدی ورق هستند با آنکه قیمت اعلامی تختال ارزنده و مناسب نبود به دلیل نقدی، اعتباری بودن شرایط معامله این محصول حاضر به خرید تختال شدند. معاملات این روز رینگ فولاد در شرایطی دنبال شد که فولاد خوزستان باز هم از ارائه شمش فولاد به واحدهای تولیدی خودداری کرد.

در حالی که تولیدکنندگان به علت کم شدن فاصله قیمت شمش فولاد و محصول نهایی، خواهان قیمت کمتری برای عرضه این محصول از سوی فولاد خوزستان در بورس کالا هستند، به نظر می‌رسد این شرکت هنوز تصمیمی درباره تغییر نرخ پایه این محصول اتخاذ نکرده و عرضه آن را به هفته‌های آتی موکول کرده است.