گرانی پلی‌پروپیلن‌ها در راه بازارهای جهانی

گروه بورس کالا: قیمت انواع پلی‌پروپیلن در بازارهای جهانی، ماه‌های پیاپی در مسیر نزولی قرار داشته ولی هم‌اکنون این روند نزولی تثبیت شده است. با توجه به ضعف نسبی تقاضای جهانی‌، کاهش بیشتر عرضه و کاهش موجودی انبارها می‌توان به افزایش آرام ولی با ثبات قیمت‌ها در بازارهای جهانی امیدوار بود. در بازارهای جهانی مواد پلیمری، پلی‌پروپیلن‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار هستند زیرا با توجه به ویژگی‌های فنی آن، قابلیت تولید کالاهای بسیار مهمی را دارند. صنایع نساجی، شیمیایی، پزشکی، غذایی و بسیاری از صنایع از مصرف‌کنندگان اصلی پلی‌پروپیلن‌ها هستند. از طرفی شرایط تولید پلی‌پروپیلن‌ها به نسبت دیگر پلیمرها از جمله پلی‌اتیلن‌ها تا حدودی پیچیده‌تر است که افزایش حجم سرمایه‌گذاری اولیه، بالاتر بودن قیمت مواد اولیه و افزایش نسبی هزینه تولید را در بر دارد.

در بازارهای جهانی حجم تقاضای پلی‌پروپیلن‌ها اندکی کاهش یافته است ولی هنوز بسیاری از بازارهای داخلی کشورها شرایط مطلوبی دارند. به‌صورت نسبی بهترین شرایط بازارهای داخلی را در بازار چین شاهد هستیم. از طرفی حجم عرضه نیز کاهش داشته و فعالان بازار در آسیا، اروپا، خاورمیانه و آفریقا از محدودیت عرضه پلی‌پروپیلن در بازار خبر می‌دهند که بسته شدن برخی از واحدهای تولیدی و کاهش حجم تولید را دلیل اصلی این رخداد می‌دانند. با توجه به ضعف نسبی تقاضای جهانی در کنار هزینه بر بودن تولید، بسیاری از تولیدکنندگان به کاهش حجم تولید و حتی توقف کامل فعالیت‌ها روی آورده‌اند که روزهای گرم سال و فصل تعمیر و نگهداری واحدهای تولیدی نیز در این امر موثر است. افزایش قیمت نفت و به‌تبع آن افزایش قیمت نفتا و برخی کاتالیزورها نیز در کاهش حجم عرضه و افزایش قیمت تمام‌شده پلی‌پروپیلن‌ها موثر بوده است. از طرفی کاهش تقاضای جهانی توانسته بود قیمت‌ها را مدت‌های مدیدی نزولی کند که به عقب‌نشینی بیشتر تولیدکنندگان انجامید. هم‌اکنون تجارت پلی‌پروپیلن‌ها اندکی آرام شده و بازار به ثبات رسیده است. داده‌های موجود از به کف رسیدن قیمت پلی‌پروپیلن‌ها خبر داده که تثبیت بازار، بازگشت دوباره خریداران و تقویت بنیادین ولی آرام قیمت‌ها و بهبود بازار را نوید می‌دهد. می‌توان پیشقراول افزایش قیمت‌ها را در بازارهای شرقی با محور چین جست‌وجو کرد زیرا حجم تقاضای این حوزه هنوز به اندازه‌ای قدرتمند هست که بتواند قیمت‌ها را صعودی کند.

از ابتدای ماه جاری میلادی بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ چینی تولیدات خود را کاهش داده‌اند. شرکت‌های سینوپک و CNPC چین با کاهش نسبی حجم تولید در قیمت‌های تمام شده بالا سعی در اتخاذ یک سیاست قیمتی جدید دارند. این شرایط باعث شد که برای دومین هفته در بازار داخلی چین شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم. در بازار این کشور تقاضا به گونه‌ای است که می‌تواند مشوق بهبود قیمت‌ها باشد ولی سیاست‌گذاری فروشندگان با محدودسازی حجم عرضه، بازار را در جهت افزایش قیمت سوق می‌دهد. حجم عرضه‌ها به بازار چین با مبدأ خاورمیانه هم کمتر از شرایط طبیعی قبلی قرار دارد.

عرضه پلی‌پروپیلن‌ها با مبدأ خاورمیانه به بازارهای آسیای جنوب‌شرقی، ترکیه، چین و آفریقا کاهش داشته است. خاورمیانه را می‌توان یکی از قطب‌های اصلی تولید مواد پتروشیمی و پلیمری در جهان دانست که تولیدکنندگان این حوزه توجه بسیاری به بازارهای جهانی دارند. با توجه به کاهش نسبی حجم تقاضای موثر در بازارهای جهانی، حجم تولید خاورمیانه نیز در مسیر کاهش قرار داشته و تولیدکنندگان مخصوصا حجم تولید را کاهش داده‌اند. از طرفی نزدیکی به روزهای بسیار گرم تابستان در این حوزه و ماه مبارک رمضان نیز در کاهش حجم تولید موثر خواهد بود.

در بازارهای اروپایی نیز شرایط مشابهی حکمفرما است و بسیاری از تولیدکنندگان یا به توقف فعالیت خود ادامه می‌دهند یا حجم تولید خود را کاهش داده‌اند. البته برخی تولیدکنندگان قصد دارند تولید خود را از سر بگیرند ولی برآیند کلی این شرایط از محدودیت بیشتر عرضه پلی‌پروپیلن‌ها خبر می‌دهد.