گروه بورس کالا: با گذشت چند سال از بروز مشکل مالیاتی صنف آهن فروش و مشکلات عدیده این صنف در پرداخت مالیات که تداوم آن منجر به تعطیلی برخی از واحدهای فعال فروش آهن در بازار تهران شده است، به نظر می‌رسید با تفاهم‌نامه‌ای که چند روز پیش میان سازمان امور مالیاتی و مسوولان این صنف صورت گرفته مساله مالیات بر ارزش افزوده آهن فروشان حل شود. اما به‌رغم توافق‌نامه‌ حاصل شده، گزارش‌ها از سطح بازار تهران نشان می‌دهد کماکان این مشکل پابرجاست. در همین رابطه روز گذشته رئیس اتحادیه آهن‌فروشان در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه همچنان موضوع مالیات بر ارزش افزوده فعالان این صنف با سازمان امور مالیاتی حل نشده است، گفت: این سازمان فقط به‌طور شفاهی با آهن فروشان توافق کرده و حاضر به مکتوب کردن تفاهم مذکور نیست.

به گفته او مودیان مالیاتی با عدم دریافت حکم ابلاغی سازمان امور مالیاتی کماکان طبق روال گذشته برای واحدهای فروش آهن برگه مالیاتی می‌کشند که همین امر نشان می‌دهد باید هرچه سریع‌تر دستورالعمل‌های این توافق به صورت مکتوب به ماموران مربوطه ابلاغ شود تا هر چه سریع‌تر مشکل برطرف شود.

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان گفت: مشکل پیش آمده به استانداری تهران هم اعلام شده و گویا یکشنبه هفته آینده نیز جلسه دیگری برای برطرف کردن مشکل مالیات بر ارزش افزوده در محل استانداری تهران برگزار خواهد شد. آزاد ادامه داد: خبرهایی به دست من رسیده که برخی واحدهای فروش آهن در شهرهای مشهد، اهواز، اصفهان، شیراز و ... درصورت بسته شدن مجدد مغازه‌های آهن در تهران واحدهای خود را تا مدت نامعلومی تعطیل خواهند کرد که در شرایط رکود اخیر معاملات محصولات فولادی این امر فشار دیگری بر کندتر شدن روند دادوستدها وارد خواهد کرد.

محمد آزاد پیش از این، از توافق فروشندگان آهن و فولاد با سازمان امور مالیاتی در استانداری تهران خبر داده و گفته بود: در این جلسه فروشندگان آهن دلایل خود را درباره غیرمنطقی بودن تعیین مالیات بر ارزش افزوده اعضای این صنف اعلام کردند که در نهایت به توافق مناسبی با سازمان امور مالیاتی دست پیدا کردیم. وی با بیان اینکه مقرر شد مودیان مالیاتی براساس فاکتور و دفاتر فروش مالیات فروشندگان آهن و فولاد را تعیین کنند افزود: در جلسه مذکور نمایندگان فروشندگان آهن و فولاد به همراه اعضای اتحادیه آهن و فولاد توافق کردند تا اعتراضات خود را به مالیات بر ارزش افزوده متوقف کرده و فعالیت خود را همانند گذشته انجام دهند.