طرح الکترود گرافیتی فعال شد

عملیات اجرایی در بخش صنعتی کارخانه الکترود گرافیتی اردکان به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های استراتژیک صنعت فولاد کشور همزمان با اعیاد شعبانیه و در آستانه نیمه شعبان آغاز شد. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)،‌ طرح الکترود گرافیتی که به مدت ۱۳ سال با رکود مواجه شده بود از سوی دولت یازدهم و در راستای اقتصاد مقاومتی در اولویت اجرا قرار گرفت، به طوری که قرارداد ساخت آن با یکی از شرکت‌های معتبر اروپایی منعقد شد.

با آغاز بهره‌برداری از این طرح ۵۷۷ نفر به‌صورت مستقیم مشغول به کار می‌شوند و سالانه ۳۰ هزار تن الکترود گرافیتی در فاز اول و ۴۵ هزار تن در فاز دوم تولید خواهد شد. در حال حاضر قسمتی از تجهیزات مورد نیاز کارخانه خریداری شده و مابقی تجهیزات نیز در آستانه عقد قرار داد با سازندگان است. پیمانکار این پروژه اعلام کرده است که با توجه به توان فنی و مهندسی که در اختیار دارد قادر به تکمیل فاز نخست این کارخانه در کمتر از یک سال آینده خواهد بود.

الکترودهای گرافیتی یکی از قطعات اصلی تولید فولاد و دیگر فلزات مشابه به روش قوس الکتریکی است. در داخل کشور در کنار صنعت فولاد در صنایعی از جمله تولید برخی فروآلیاژها نیز از این نوع الکترود استفاده می‌کنند. در سال‌های گذشته تلاش‌هایی از سوی برخی شرکت‌های داخلی برای تولید الکترود گرافیتی صورت گرفته، اما از کیفیت لازم برای کاربرد در کوره قوس الکتریکی برخوردار نبوده است. محل احداث این طرح در ۱۵ کیلومتری شهر اردکان در استان یزد واقع شده است.