گروه بنگاه‌ها: عضو انجمن فولاد با بیان اینکه مسوولان دولتی بازخوردی از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بخش صنعت نگرفته‌اند، گفت: برخی تجار محصولات فولادی حاضر به پرداخت این مالیات نیستند و بار پرداخت آن تنها بر دوش تولید‌کننده است. وی تصریح کرد: شرکت‌های خریدار این نوع محصولات فولادی مجبورند به کارخانه‌های دولتی‌ مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند، ولی در هنگام خرید از بخش خصوصی عنوان می‌کنند که حاضر به پرداخت این مالیات نیستند و اگر فروشنده این موضوع را نپذیرد، نسبت به خرید از واحد دیگری اقدام می‌کنند.

عضو انجمن فولاد با بیان اینکه زنجیره پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در کشور کامل نیست، خاطرنشان کرد: بیشتر فشار این مالیات بر گردن تولیدکننده است و در شرایطی که تولیدکنندگان سود ۸ درصدی کسب نمی‌کنند، مجبور به پرداخت مالیات ۸ درصدی هستند که این مساله در کنار افزایش قیمت حامل‌های انرژی، نرخ تورم و نرخ بهره ‌بانکی باعث بالا رفتن هزینه تمام شده تولید می‌شود.

این کارشناس بخش صنعت تصریح کرد: اخیرا نیز قانونی مصوب شده که طبق آن، مسوولیت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده از سوی فروشنده و خریدار به عهده تولیدکنندگان است. وی ادامه داد: تولیدکنندگان در شرایطی برای تاخیر در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده با جریمه ۱۰ برابری روبه‌رو می‌شوند که حلقه‌های بعدی زنجیره تولید و خرید نسبت به پرداخت مالیات مسوولیتی نمی‌پذیرند.