منیره نظامیوند: بازار سکه آتی دیروز در حالی کار خود را آغاز کرد که همگام با ریزش قیمت طلا در بازارهای جهانی در سررسیدهای مختلف این بازار نیز شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم. دیروز در ساعات ابتدایی معاملات، سررسیدهای آتی با کاهشی در بازه ۴۰۰ تا ۱۱ هزار تومان کار خود را آغاز کردند و در ساعات میانی معاملات نیز به همین روند ادامه دادند. در همین حال حجم معاملات انجام شده در بازار آتی دیروز (تا ساعت ۱۶) هم در حدود ۲۶۰۰ واحد بود که در این میان، سررسید شهریور و دی شاهد باز شدن موقعیت‌های باز جدید بودند و در دو سررسید دیگر فعالان بازار اقدام به آفست کردن قراردادهای خود کرده و منجر به این شدند که در سررسید تیر و آبان، شاهد باز شدن موقعیت‌های باز جدید نباشیم. از سوی دیگر در بازارهای جهانی نیز به دنبال ریزش‌های شدید چند روز اخیر بهای اونس، طی ساعات معاملاتی دیروز این فلز گرانبها همچنان دستخوش افت شد و ریزش قیمت را تجربه کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که کماکان فشارها از هر سو در بازار طلا در حال افزایش بوده و دلایل سرمایه گذاران و فعالان بازار برای خرید این فلز زرد هر روز کمتر می‌شوند.

رقم رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا روز پنج‌شنبه گذشته بسیار ناامید کننده اعلام شد به همین جهت انتظار می‌رفت شاهد جهش قیمت‌ طلا باشیم اما این اتفاق نیفتاد که ناشی از نگاه خوشبینانه سرمایه‌گذاران به بهبود رقم رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در آینده بود. در حال حاضر نیز هیچ خبر خوشی برای طرفداران افزایش قیمت طلا وجود ندارد. به عقیده کارشناسان، تا زمانی که دلار در برابر دیگر ارزهای رایج جهانی تقویت شود، نوسان قیمتی طلا باز هم نزولی باقی خواهد ماند. همچنین باید افزود خرید فیزیکی طلا به‌خصوص در آسیا طی چند ماه گذشته به میزان چشمگیری کاهش یافته است.

تاثیر سیاست‌های پولی ECB بر قیمت جهانی طلا

به هر ترتیب پنج‌شنبه این هفته کنفرانس خبری رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد که در آن ماریودراگی در مورد جدیدترین سیاست‌های پولی اروپا صحبت

می‌کند.

با توجه به انتشار شاخص‌های ضعیف اقتصادی از حوزه یورو، اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که بانک مرکزی اتحادیه اروپا سیاست‌های انبساطی در پیش‌ گرفته و نرخ بهره کوتاه مدت را به میزان ۱۵/۰ درصد افزایش دهد، همین‌طور تسهیلات مالی بیشتری را نیز برای صاحبان مشاغل در نظر بگیرد.

اجرای این سیاست‌های پولی به تضعیف ارزش یورو می‌انجامد و از طرفی ارائه تسهیلات مالی می‌تواند تقاضای خرید طلا را جهت مصارف صنعتی افزایش دهد که به این جهت پیش‌بینی می‌شود قیمت جهانی طلا با افزایش روبه‌رو شود.