شرکت فولاد کویت و ایمیدرو یک مجتمع فولاد در منطقه ویژه صنایع معدنی خلیج فارس(بندرعباس) احداث می‌کنند. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)،‌ بر اساس یادداشت تفاهمی که بین مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل این سازمان و عواد الخالدی مدیر عامل شرکت فولاد کویت به امضا رسید طرفین برای سرمایه‌گذار‌ی مشترک با هدف ایجاد یک مجتمع فولادسازی در ایران طی ۴ فاز توافق کردند.

این تفاهم‌نامه در ادامه برنامه سرمایه‌گذار‌ی مشترک ایران و کویت به امضا رسیده است. مرحله نخست سرمایه‌گذار‌ی مشترک دو کشور،‌ در سال ۱۳۷۵با راه اندازی کارخانه فولاد کویت آغاز شد به طوری که در سه مرحله ۳ خط تولید شامل محصولات نوردی به ظرفیت‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تن و یک خط تولید فولاد خام ۸۰۰ هزار تنی در آن کارخانه به بهره‌برداری رسید. به طوری که ۴۹درصد سهام آن شرکت در اختیار ایمیدرو قرار دارد و مابقی متعلق به شرکت فولاد کویت است. این شرکت هم اینک در حال اتمام طرح توسعه نورد با ظرفیت تولید ۴۵۰ هزار تن در سال است که در اواخر تابستان ۹۳ راه اندازی خواهد شد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو پس از امضای این یادداشت تفاهم گفت:‌ با امضای این یادداشت تفاهم، طرفین آماده اجرای طرحی مشابه در ایران هستند به طوری که در مرحله نخست یک کارخانه تولید آهن اسفنجی (احیای مستقیم) با ظرفیت تولید ۶/۱میلیون تن احداث و در دو مرحله کارخانه یک میلیون تنی تولید فولاد خام و سپس کارخانه یک میلیون تنی محصولات نوردی احداث می‌شود. کرباسیان تصریح کرد: اجرا و راه‌اندازی طرح ۵ میلیون تنی گندله سازی نیز به عنوان فاز بعدی این سرمایه‌گذار‌ی مشترک محسوب می‌شود.

وی در مورد تعهدات ایمیدرو نیز اظهار کرد: زمین مورد نیاز برای احداث طرح‌ها، ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز و ۲۰۰ مگاوات نیروی برق این کارخانه‌ها نیز از سوی این سازمان تامین خواهد شد. از سوی دیگر تسهیل در واردات و صادرات مواد اولیه و تولید شده،‌ استفاده از خدمات گمرکی و معافیت‌های مالیاتی و دیگر خدماتی که موجب تسریع در اجرا و سودآوری طرح‌ها می‌شود بر اساس قانون جذب و حمایت از سرمایه‌گذار‌ی خارجی مشمول طرح‌های مذکور خواهد شد. همچنین توافق شده این کارخانه‌ها در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس احداث شوند.

همچنین عواد الخالدی مدیر عامل شرکت فولاد کویت نیز درباره نحوه سرمایه‌گذار‌ی در این پروژه‌ها اظهار کرد: سرمایه مورد نیاز اجرای این طرح‌ها به صورت فاینانس از طرف نهادهای مالی کویت و با نرخ بهره پایین تامین می‌شود.

بر اساس توافق طرفین اقدامات فوق توسط کمیته سرمایه‌گذار‌ی مشترک پیگیری و راهکارهای تسریع در اجرای عملیات ساخت بررسی می‌شود.