مرکز خدمات فولاد ایران: کارخانه اربیل استیل عراق طرح‌های توسعه ظرفیت تولید خود را متوقف کرده چون در شمال عراق کمبود قراضه مشهود است و خطوط تولید جدیدی سال گذشته در این کشور راه اندازی شده‌اند.

این کارخانه قصد داشت ظرفیت تولید ۲۴۰ هزار تن میلگرد در سال را به ۳۶۰ هزار تن افزایش دهد. برخی علت اصلی توقف این پروژه‌ها را کمبود قراضه عنوان کرده‌اند و اینکه در حال حاضر تعداد کارخانه‌های تولید‌کننده نسبت به قبل بالا رفته است. در جنوب عراق که دسامبر گذشته یک کارخانه جدید تاسیس شد عرضه قراضه بالا است و دولت مرکزی اجازه انتقال این قراضه به نقاط شمالی را نمی‌دهد.

کاهش جزئی تولید فولاد در چین

در ۱۰ روز میانی ماه مه ‌کارخانه‌های عضو انجمن آهن و فولاد چین کاهشی جزئی در تولید فولاد خام داشتند. براین اساس، آمار روزانه تولید به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسید که ۲۹/۱ درصد نسبت به ۱۰ روز نخست ماه افت داشت. ۵۳ درصد از شرکت‌های عضو این انجمن از کاهش تولید در این مدت خبر دادند.

تعمیرات کارخانه‌ها علت اصلی کاهش تولید بود و شاید پایان ماه مه ‌و ژوئن نیز این روند ادامه داشته باشد. بسیاری از تجار به دلیل مشکلات مالی موجودی انبارها را بالا نمی‌برند از این رو کارخانه‌ها باید تولید را پایین بیاورند چون چشم‌انداز روشنی در انتظار بازار فولاد چین نیست.

در ۵ ماه نخست سال جاری بازار فولاد چین در سکوت بوده و شاید خبر کاهش تولید بتواند جو بازار را بهتر کند. البته بعید است باعث افزایش قیمت شود.