سحر نمایشی: بازار فلزات پایه داخلی روز گذشته با اثرپذیری از روند روبه کاهش بازارهای جهانی و نرخ ارز با روند نزولی مواجه شد. به گفته کارشناسان عامل اصلی این روند ریزشی در بورس جهانی لندن افزایش ممتد قیمت‌ها طی هفته گذشته و ریزش نرخ نفت بوده است. همچنین بازارهای داخلی فلزات اساسی نیز به تبع بازارهای جهانی و روند کاهشی آرام نرخ ارز رو به نزول می‌روند. البته این مساله در حالی است که از سویی برخی از فعالان آگاه معتقدند کاهش موجودی انبارهای بازار داخلی نشان می‌دهد که این کاهش قیمت ادامه‌دار نخواهد بود. از سوی دیگر کارشناسان انتشار گزارش‌های ناامیدکننده از چشم‌انداز اقتصادی اروپا، آمریکا و چین و همچنین نگرانی سرمایه‌گذاران از احتمال رشد چشمگیر عرضه فلزات اساسی به نسبت تقاضای آنها را از دلایل اصلی کاهش بهای فلزات اساسی در بورس فلزات لندن اعلام می‌کنند. چنین به نظر می‌رسد که اطمینان آنها نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا و اروپا کاهش‌ یافته و آنها نگرانند در ماه‌های آینده حتی تقاضا برای محصولات صنعتی اقتصادهای نوظهور آسیا هم کاهش یابد. احتمالا این شرایط تا مدت کوتاهی ادامه خواهد یافت، اما به محض

انتشار آمارهای اقتصادی جدید چین که انتظار می‌رود باز هم به مانند ماه‌های اخیر مثبت باشد، شاهد تغییر در بازار فلزات اساسی و رشد مجدد قیمت‌ها خواهیم بود.

به این ترتیب همزمان با کاهش بهانه‌های هیجان آفرین در بازار ارز و تلاش آن برای رسیدن به آرامش در کنار افت قیمت فلزات جهانی، بازار داخلی این محصولات نیز با شیب ملایم در حرکت است.

همچنین در بازار داخل، خرید و فروش‌ها راکد مانده‌؛ چرا‌که به گفته یکی از فعالان بازار تجار در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند و از طرفی نیز فروشندگان از فروش کالاهایی که با قیمت بالاتری خریداری کرده‌اند، خودداری می‌کنند. به این ترتیب بنا بر پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی انتظار می‌رود که هفته آینده به دلیل کاهش قیمت‌ها با افزایش تقاضا در بازار داخل مواجه شویم، چرا که شیب کاهنده قیمت‌ها در بازار داخلی موجب افت تقاضای این محصولات در روزهای اخیر شده است. از سوی دیگر در روز جمعه نیز با وجود کاهش بیشتر قیمت فلزات در بورس لندن، بازار داخل با ثبات قیمت مواجه شد، چرا که همچنان روند طلای جهانی در حال افول بود و تاثیر زیادی بر نرخ دلار و بازار فلزات پایه گذاشت، اما آنچه از ظاهر امر پیداست این است که بازار داخلی در مقابل ریزش بازارهای جهانی و سایر پارامترهای تاثیرگذار اندکی مقاومت می‌کند. البته در میان سایر فلزات پایه، مس و آلومینیوم تنها فلزاتی بودند که با رشد قیمت اندکی رو به رو شدند که تنها دلیل آن نیز افزایش تقاضای این فلزات در بازار آزاد بوده است. همچنین رشد اندک آلومینیوم در مقابل شرایط سختی که این روزها با آن دست و پنجه نرم می‌کند، چندان چشمگیر نبود. برای فلز مس نیز باید دید روز یکشنبه میزان تقاضا چه رقمی را برای این محصول در تالار صنعتی تعیین می‌کند.

آیا پیش‌بینی کاهش قیمت فلزات اساسی تحقق می‌یابد؟