حدیث موسوی: بازار فولاد از تاریخ ششم اردیبهشت‌ماه و پس از تعیین تکلیف نهایی نرخ حامل‌های انرژی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، روندی کاهنده را در تعیین قیمت‌های فروش انواع آهن‌آلات در پیش گرفت و این مسیر را تا پنج‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ادامه داد، اما به دلیل عدم حصول نتیجه مورد انتظار از دور اخیر مذاکرات هسته‌ای در وین متوسط قیمت انواع محصولات فولادی شوکی گذرا و کوتاه مدت را در روز شنبه هفته گذشته تجربه کرد و سطح عمومی قیمت‌ها حداکثر تا ۴ درصد در بازار آزاد رشد کرد. البته همانطور که گفته شد این التهاب موقتی بود و به دلیل تداوم رکود تقاضا همان روند نزولی گذشته در تعیین قیمت‌های پشنهادی فروش به عرضه‌کننده‌ها اعم از واحدهای تولیدی و واحدهای فروش آهن تحمیل شد. هفته گذشته میانگین قیمت میلگرد از ۱۹۰۰ تومان در هر کیلو به ۱۸۶۰ تومان در پایان هفته تنزل یافت. متوسط بهای تیرهای ذوبی در شاخه‌های ۱۴، ۱۶ و ۱۸ هم با ۸ هزار تومان کاهش از رقم ۳۴۳ هزار تومان به ۳۳۵ هزار تومان در هر شاخه کاهش یافت.

در همین حال نگاهی به آمار معاملات فولاد بورس کالا یا همان حجم دادوستد در بازار رسمی نیز در طول چند هفته اخیر قابل توجه و البته قابل تامل است. این آمار به خوبی نشان می‌دهد که رکود تقاضا هر روز در حال تعمیق یافتن بوده است.

یک هفته پیش از اعلام نرخ نهایی حامل‌های انرژی (در فاصله ۳۰ فروردین تا ۴ اردیبهشت) حجم عرضه و معاملات بورس کالا به ترتیب ۳۹۴ هزار و ۷۸۰ و ۴۹۱ هزار و ۶۹۰ تن بود. این ارقام برای هفته بعد (در فاصله روزهای ۶ تا ۱۱ اردیبهشت ماه) و زمانی که فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها رسما کلید خورده بود به ترتیب به ۲۵۶ هزار و ۲۷۶ و ۲۸۰ هزار و ۴۶۰ تن کاهش یافت.

در هفته دوم از این ماه بین روزهای ۱۳ تا ۱۸ اردیبهشت‌ماه این روند نزولی در حجم عرضه‌ و معاملات فولاد تالار صنعتی بار دیگر تکرار شد، به طوری که بنابر آمار موجود در سایت بورس کالای ایران در این هفته نزدیک به ۲۰۷ هزار تن انواع محصولات فولادی به تابلو معاملات آمد و حجم معامله این محصولات نیز در مقایسه با هفته ماقبل با ۵۰ درصد کاهش به ۱۳۸ هزار و ۸۰ تن بالغ شد. در هفته سوم از اردیبهشت ماه نیز (روزهای ۲۰ تا ۲۵ اردیبهشت ماه) رکورد کم‌سابقه ۷۱۰۰ تنی عرضه انواع فولاد در بورس کالا به ثبت رسید و حجم معاملات نیز با افت ۳۵ درصدی نسبت به هفته دوم از این ماه به رقم ۸۹ هزار و ۷۷۰ تن در این هفته تنزل یافت.

در نهایت در هفته پایانی اردیبهشت ماه هم (۲۷ تا ۳۱ اردیبهشت) ۲۱۹ هزار و ۴۲۰ تن انواع محصولات فولادی به خریداران عرضه شد که در مقابل حجم معاملات نیز ۱۷۲ هزار و ۱۷۰ تن ثبت شد. هرچند نسبت به دو هفته پیش، این آمار کمی امیدوارکننده‌تر به نظر رسیده و خروج نسبی بازار رسمی فولاد از رکود روزهای اخیر را به ذهن متبادر می‌کند، اما باید این مساله را نیز مدنظر قرار داد که نزدیک به نیمی از حجم کل خریدهای این هفته رینگ فولاد مربوط به ثبت معاملات خارج از بورس انواع ورق فولادی در سیستم مبادلاتی مچینگ بوده و در خود تالار خرید چندانی صورت نگرفته است. علاوه بر این خود عرضه کننده‌ها هم با علم به ضعف شدید تقاضای موثر، در این هفته نرخ‌های پایه برخی مقاطع تولیدی را مانند میلگرد در حدود ۱۵ تا ۲۰ تومان در هر کیلو کاهش دادند، اما بازهم کمترین اثر مثبتی در تحریک تقاضای مصرفی مشاهده نشد.

به هر ترتیب دومین ماه از سال جاری، آغاز دوباره رکود سنگین بازار و جدی‌تر شدن شرایط سخت برای فولادی‌ها بود؛ چراکه علاوه بر قیمت، معاملات نیز در سراشیبی قرار گرفت و کاملا محدود شد. شاهد دیگری بر این مدعا رو آوردن ذوب‌آهن به فروش شمش به جای عرضه مقاطع فولادهای ساختمانی است.

این شرایط به خوبی نشان می‌دهد خریدارها دید روشنی از آینده ندارند و درست به همین دلیل سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفته‌اند. این موضوع در حالی است که حجم بسیار پایین معاملات در یک ماه گذشته در بورس کالا نیز روزهای سختی را در خصوص مقاطع تحویلی هشدار می‌دهد.