گروه بورس کالا: مدتی است که عرضه کم و به اصطلاح قطره چکانی مجتمع‌های پتروشیمی در بورس کالا اعتراض واحدهای خریدار محصولات پلیمری را به همراه داشته است. بخش‌های مختلف مصرف‌کننده محصولات پتروشیمی هنوز هم به عرضه‌های کم در بورس کالا معترضند. در روزهای گذشته حجم عرضه‌ها اندکی افزایش یافت ولی به هیچ عنوان جوابگوی تقاضا به‌خصوص برای انواع پرکاربرد آن نبوده است. به عقیده یکی از کارگزاران هنوز تا حجم عرضه‌های سال گذشته فاصله چشمگیری وجود دارد و نیاز به افزایش حجم عرضه‌ها به شدت حس می‌شود. رشد نرخ دلار و افزایش جذابیت صادرات شائبه انتقال برخی محموله‌ها را به بازارهای صادراتی به جای بازار و تقاضای داخلی افزایش داده است که این مساله با موضع‌گیری ملموس برخی خریداران روبه‌روشده است.

در همین رابطه نایب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران در گفت‌و‌گو با تسنیم گفت: بسیاری از مجتمع‌های پتروشیمی از عرضه در بورس فرار می‌کنند و مقدار عرضه‌ها آنقدر پایین است که به چند تولیدکننده کوچک و شناخته شده نساجی نیز محصول نمی‌رسد.

علیمردان شیبانی ادامه داد: ما در سال‌های گذشته مواد اولیه صنایع نساجی را از کره جنوبی، عربستان و کشورهای اروپایی تامین می‌کردیم اما خوشبختانه از چند سال اخیر با افزایش حجم تولید، دیگر نیازی به گرانول پروپیلن مورد نیاز صنایع نساجی نداریم. شیبانی افزود: افزایش حجم تولید در شرایطی رخ داده است که متاسفانه مجتمع‌های پتروشیمی به عرضه در بورس کالا متعهد نیستند و بدون هیچ قید و بندی صادرات می‌کنند.

وی افزود: خام فروشی مجتمع‌های پتروشیمی به بهای تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری تعداد زیادی از افراد تنها برای چند دلار بیشتر انجام می‌شود، در حالی‌که اگر این مواد در بورس عرضه شود بخش مازاد آن می‌تواند به بازارهای جهانی صادر شود اما متاسفانه پتروشیمی‌ها منافع شخصی را به منافع ملی ترجیح می‌دهند.

نایب رئیس‌ انجمن صنایع نساجی ایران با بیان اینکه حمایت از تولید داخل و جلوگیری از خام فروشی از تاکیدات مقامات ارشد نظام است، گفت: براساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار در تاریخ ۱۷ مهر ۹۲، مجتمع‌های پتروشیمی باید ماهانه بین ۶ تا ۷ هزار تن پلی‌پروپیلن مورد نیاز صنعت نساجی را در بورس کالا عرضه کنند اما این کار انجام نمی‌شود.

وی افزود: در این میان برخی کمبود مواد اولیه را به ناکارآمدی بورس کالا ربط می دهند در صورتی‌که این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد. شیبانی گفت: تمام خریداران حاضر در بورس کالای ایران براساس مجوز و پالایش وزارت صنعت و سایت بهین یاب راهی بورس می‌شوند و اگر برخی از حضور دلالان در بورس سخن می‌گویند باید به سراغ وزارت صنعت و مجوزهای ارائه شده از سوی سایت بهین‌یاب بروند. نایب رئیس‌ انجمن صنایع نساجی ایران اظهار کرد: در شرایط فعلی تنها امید تولیدکنندگان به دستور وزیر صنعت برای عرضه حداکثری مواد اولیه در بورس کالاست و در این شرایط اگر برخی از خروج کالاهای پتروشیمی از بورس سخن می‌گویند، همان عده‌ای هستند که به تولید ملی پشت کرده و به صادرات مواد خام مشغولند. وی همچنین افزود: در صورت ادامه روند فعلی و عرضه‌های محدود پتروشیمی‌ها در بورس، افراد بسیار زیادی بیکار می‌شوند که انجمن صنایع نساجی تحمل این اتفاق را ندارد و با قدرت در مقابل این اقدامات نادرست پتروشیمی‌ها می‌ایستد.