حدیث موسوی: «پایان هفته‌ای کاهشی»، این بهترین عنوانی است که می‌توان برای تحولات روز چهارشنبه بازار فولاد و بورس کالا انتخاب کرد. در این روز عملکرد ضعیف رینگ فولاد به همراه بی‌تحرکی که از قبل در معاملات بازار آهن وجود داشت، موجب شد تا بار دیگر شاهد ریزش چند تومانی بهای میلگرد در بازار آزاد باشیم. در شرایط فعلی آهنگ کاهش قیمت محصولات فولادی کند و ملایم است، به طوری که تا پایان ساعات معاملاتی بازار به میزان ۵ یا حداکثر ۱۰ تومان در هر کیلو، قیمت پایانی نسبت به روز ماقبل کاهش می‌یابد، اما در طول یک دوره چند هفته‌ای این روند کاهنده موجب شده تا بهای میلگرد از حدود ۲۰۰۰ تومان به حدود ۱۸۷۰ تومان تنزل بیابد که نشانه محکم دیگری از رکود تقاضا است. روز ضعیف فولادسازان در پایان هفته معاملاتی رینگ فولاد

روز گذشته ذوب‌آهن اصفهان و فولاد آذربایجان عرضه‌کننده‌های ناموفق تالار صنعتی بورس کالا بودند؛ چراکه از چهار محصولی که به تابلو معاملات آوردند تنها یکی از عرضه‌ها آن‌هم به میزان ۱۶ درصد خریداری شد.

تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ ذوبی یکبار در حجم ۷۹۲۰ تن و بار دیگر به میزان ۲۲۰۰ تن به ترتیب با قیمت‌های ۱۶۵۰ و ۱۶۶۰ تومان عرضه شدند که به فروش نرفتند. سبد میلگرد مخلوط این شرکت هم به صورت سلف با قیمت ۱۷۵۵ تومان به میزان ۶۶۰ تن به تابلو معاملات آمد که خریداری نشد. در همین حال سبد میلگرد A۳ سایزهای ۱۲ تا ۳۲ ذوبی هم که نسبت به معامله پیشین این محصول در بورس کالا با کاهش ۲۰ تومانی نرخ پایه همراه بود، از میزان ۶۰ هزار تن حجم عرضه تنها به میزان ۱۰ هزار تن (معادل ۱۶ درصد از حجم فروش) مورد مبادله قرار گرفت.

روز گذشته در نهایت فولاد آذربایجان هم سبد میلگرد A۳ سایزهای ۱۴تا ۲۵ را به صورت نقد در تالار ارائه کرد، اما با سردی خریداران روبه‌رو شد.

از آنجا که کارخانه ذوب‌آهن، قطب و به نوعی مرجع تولید مقاطع فولادی در کشور به حساب می‌آید، عدم جذابیت عرضه‌های این شرکت در بورس کالا علاوه بر نشان دادن عمق رکود، گویای این مساله است که بازار به سمت محصولاتی با کیفیت و قیمت پایین‌تر از محصولات این شرکت سوق پیدا کرده است. در این شرایط حتی شنیده شده در برخی شهرستان‌ها از ضایعات فولادی هم در فرایندهای ساخت و ساز مسکن استفاده می‌شود که این شرایط به معنی عقب نشینی خطرناک خریداران از بازار تلقی شده و به طور قطع به شکننده‌تر شدن بازار فولاد، فشرده شدن تقاضا و دورخیز قیمت‌ها برای جهش در زمانی نامعلوم خواهد انجامید.

از سوی دیگر قیمت‌های پایین و حجم معاملات ناچیز در بازار آزاد و بورس کالا در شرایط سخت تخصیص ارز و قیمت های بالای دلار آزاد هم جذابیت واردات را کاهش داده که تاثیر مجددی بر کاهش موجودی انبار آهن فروشان خواهد داشت.

هم‌اکنون شرایط بازار پیچیده و چشم‌انداز آن نامعلوم است، تا زمانی که تکلیف رونق یا رکود صنایع تغذیه‌کننده از فولاد مشخص نشود، بازار در انتظار به سر برده و به این روند کج‌دار و مریز ادامه خواهد داد.