مریم بیک محمدی تحلیلگر بازار آتی بازار دیروز بعد از یک روز تعطیلی در حالی بازگشایی شد که همچنان نتیجه دور چهارم مذاکرات هسته‌ای وین در روز جمعه، بر روند معاملات سایه انداخته و معامله‌گران با احتیاط بیشتری اقدام به اخذ موقعیت تعهدی خرید یا فروش در بازار می‌کنند. از نکات قابل توجه درمعاملات دیروز همچنان وجود حباب منفی در قیمت سکه بود که این امر نیز موجب شده که به‌رغم اینکه ۶ روز دیگر تا تاریخ سررسید اردیبهشت ۹۳ باقی است قیمت‌ها در بازار آتی پایین‌تر از قیمت سکه در بازار فیزیکی و نقد این کالا باشد؛ هر چند این حباب در حال کاهش است؛ از سوی دیگر اونس در هفته گذشته بعداز اظهارات جانت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا در‌خصوص وضعیت اقتصادی و بازار کار این کشور و نیز تصمیم بانک مرکزی اروپا برای تثبیت نرخ بهره‌، روند کاهشی در پیش گرفت و وارد کانال ۱۲۰۰ دلار شد، اما مجددا دیروز سیر صعودی گرفته و به کانال ۱۳۰۰ دلار بازگشت. سکه نیز که در روزهای گذشته با کاهش قیمت همراه بود و در روز دوشنبه تا ۹۷۰۰۰۰ تومان کاهش یافته بود، شاهد افزایش ۱۵۰۰۰ تومانی قیمت در بازار نقدی و به تبع آن در بازار آتی شد.

همچنین دیروز شاخص‌های منتشرشده انگلستان نیز مثبت بود و موجب شد که ارزش پوند در برابر دلار تقویت شود. شاخص‌های منتشر شده از این قرار بودند: شاخص تغییرات مستمری بگیران بیکاری انگلستان اعلام شد که کمترین حد از نوامبر ۲۰۰۸ تاکنون و کمتر از حد پیش‌بینی‌ها بوده، نرخ بیکاری نیز به ۸/۶ درصد کاهش یافت.

اما طی روزهای آینده انتشار گزارش‌های اقتصادی آمریکا از جمله شاخص خرده فروشی، نرخ تورم و تولیدات صنعتی تاثیر زیادی بر روند تحولات قیمت جهانی طلا خواهد داشت. برگزاری همه‌پرسی در شرق اوکراین نیز می‌تواند بازار طلا را با تحولات جدیدی روبه‌رو کند.