حدیث موسوی: مطابق انتظاری که از قبل وجود داشت، عرضه‌های میلگرد بورس کالا در آخرین روز معاملاتی تالار صنعتی در هفته جاری به فروش نرفت. چهارشنبه نقدی میلگرد A۳ سایز ۲۵ پرشین فولاد آریا با قیمت ۱۷۶۰ تومان و سبد میلگرد مخلوط مجتمع فولاد صنعت بناب با قیمت ۱۷۷۰ تومان دو محصول عرضه شده در رینگ فولاد بودند که خریداری نشدند. البته همین شرایط در بازار آزاد نیز حاکم بود؛ چراکه معامله‌گران فولاد روزی بی‌رونق را به همراه قیمت‌های نزولی در این روز تجربه کردند. دست‌اندر‌کاران بازار مهم‌ترین‌ عامل اثرگذار بر سطح قیمت‌ها در بازار فولاد و سست شدن جریان معاملات محصولات فولادی در روزهای اخیر و به‌طور مشخص روز گذشته را آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در وین و انتشار اخبار متفاوت پیرامون روند تحولات این دور از مذاکرات عنوان می‌کنند و معتقدند، تا پایان اردیبهشت‌‌ماه و تا زمانی که بازار دستخوش این اخبار بوده و از ضعف تقاضای واقعی در بخش‌های پایین‌دستی نظیر ساخت‌و‌ساز رنج می‌برد، شرایط بازار آهن به همین منوال خواهد بود.

روز گذشته در بازار آزاد متوسط بهای میلگرد خصوصی‌ها حداکثر تا ۴۰ تومان در هر کیلو کاهش یافت. ورق‌های فولاد مبارکه نیز در ضخامت‌های ۶، ۱۰ و ۱۲ میلی‌متر به ترتیب با میانگین قیمت‌های ۲۰۴۵، ۲۰۵۵ و ۲۰۶۰ تومان پیشنهاد شد که نسبت به روز دوشنبه افت ۵ تا ۲۰ تومانی را در هر کیلو نشان می‌دهد. در همین حال ورق فولاد سبا نیز در ضخامت ۶ میلی‌متر، ۲۰۱۲ تومان به ازای هر کیلو اعلام قیمت شد که در مقایسه با دو روز پیش کاهش ۸ تومانی را در هر کیلو منعکس ساخت. چهارشنبه علاوه‌بر کاهش قیمت مقاطع تولیدداخل بهای شمش خصوصی‌ها نیز تحت تاثیر جریان کند و ضعیف مبادلات بازار قرار گرفت و برخی ابعاد شمش داخلی کیلویی ۵ تا ۴۰ تومان تنزل کرد. هرچند برخلاف این جریان کاهنده، به دلیل عدم عرضه مقاطع ذوب‌آهن در بورس کالا طی هفته جاری، برخی تجار و معامله‌گران در بازار تهران و اصفهان قیمت اعلامی میلگرد ذوبی را با ۲۰ تومان و تیرهای ذوبی را در شاخه‌های سبک ۶ تا ۹ هزار تومان بیشتر از قیمت‌های روز دوشنبه اعلام کردند که البته اثر مثبتی در تحریک تقاضا نداشت.

به این ترتیب با تحولاتی که روز گذشته در پایان سومین هفته ریزشی قیمت‌ها در بازار فولاد رخ داد، میانگین قیمت آهن آلات حتی از متوسط این عدد در تاریخ شانزدهم فروردین ماه هم کمتر شد و بهای اغلب محصولات فولادی به دوره اواسط اسفند ماه سال گذشته رسید. باید منتظر ماند و تحولات بازار فولاد را در هفته آینده رصد کرد.