صنعت آلومینیوم افق روشنی دارد

رئیس شورای مرکز تحقیقات آلومینیوم از برنامه‌ریزی برای امضای توافق‌نامه ایجاد کنسرسیوم شرکت‌های داخلی و خارجی برای تولید یک میلیون تن آلومینیوم در کشور در جریان سومین کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران خبر داد. محمدتقی صالحی در گفت‌وگو با «ایسنا»، با اشاره به اینکه قرار است سومین کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران در روزهای چهارم و پنجم خرداد ماه امسال در هتل المپیک تهران برگزار شود، افزود: ایران اولین کشور منطقه محسوب می‌شود که وارد صنعت آلومینیوم شده و در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده، اما متاسفانه در چند دهه اخیر به دلایل مختلف از جمله محدودنگری مسوولان در دوره‌های متناوب، توسعه صنعت آلومینیوم در کشور با کندی شدیدی مواجه شد؛ به طوری که ایران در این صنعت از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بسیار عقب مانده است.

او با اشاره به اینکه ایران به دلیل داشتن ذخایر عظیم انرژی به ویژه گاز کاملا برای سرمایه‌گذاری در صنعت آلومینیوم مزیت دارد، گفت: بهتر است ما به جای اینکه گاز خود را هر متر مکعب هفت سنت یا کمتر خام فروشی کنیم آن‌ را در جریان تولید آلومینیوم استفاده کنیم که هم به یک سرمایه دائمی برای کشور و نسل‌های آینده تبدیل شود و هم اینکه بتوانیم آن‌ را با قیمتی دو برابر قیمت گاز خام به فروش برسانیم.

وی افزود: رویکرد صرفا معدنی به صنعت آلومینیوم یکی از عوامل توقف توسعه این صنعت در کشور بوده است، در حالی که برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات، بحرین، قطر و عمان در یک دهه اخیر سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در صنعت آلومینیوم کرده‌اند؛ به طوری که به عنوان مثال تولید آلومینیوم امارات در حال رسیدن به بالای یک میلیون تن است.

رئیس مرکز تحقیقات آلومینیوم افزود: سرمایه‌گذاری در صنعت آلومینیوم و توسعه این صنعت باعث می‌شود گاز کشور به یک سرمایه دائمی یعنی آلومینیوم تبدیل شده و محصولات آلومینیومی نیز بارها و بارها به شیوه بازیافت قابل مصرف باشند.

با توجه به این ویژگی آلومینیوم باید برنامه اصلی کشور افزایش مصرف آلومینیوم باشد، چرا‌که افزایش مصرف آلومینیوم یکی از شاخص‌های توسعه در دنیا تلقی می‌شود و نسبت به سایر مواد فلزی، دوستدار محیط زیست نیز محسوب می‌شود و کمترین آلودگی محیط زیستی را ایجاد می‌کند.

صالحی با بیان اینکه ورود آلومینا به عنوان ماده اولیه به کشور و تولید شمش آلومینیوم یک طرح کاملا اقتصادی و با نرخ بازگشت بسیار عالی است، اظهار کرد: سرانه مصرف آلومینیوم در کشورهای پیشرفته بسیار بالاتر از ایران است. باید در این زمینه الگوهای مصرف را اصلاح کرد.

وی با انتقاد از تمرکز بیش از حد مسوولان صنعتی و معدنی کشور روی توسعه سایر صنایع از قبیل فولاد گفت: این تمرکز بیش از اندازه باعث غفلت از توسعه صنعت آلومینیوم که مزیت انرژی دارد شده؛ به طوری که در حال حاضر کشور سالانه حداکثر حدود ۳۸۰ هزار تن تولید آلومینیوم تولید می‌کند که نسبت به کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار کمتر است.

او با ارائه این درخواست که ایمیدرو فضا را برای بخش خصوصی و شرکت‌های خارجی جهت سرمایه‌گذاری در صنعت آلومینیوم باز کند، خاطرنشان کرد: در همین راستا از شرکت‌های معتبر خارجی مانند ریوتینتو، دانیلی و ان‌اف‌سی برای حضور در کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران دعوت شده و حتی امکان سرمایه‌گذاری‌هایی به صورت BOT نیز تعریف شده است.

رئیس مرکز تحقیقات آلومینیوم افزود: مذاکرات اولیه با شرکت‌های خارجی انجام شده و امیدواریم در کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران توافق نهایی در زمینه ایجاد کنسرسیوم مشترک بخش خصوصی و شرکت‌های خارجی برای تولید یک میلیون تن آلومینیوم در کشور انجام شود. البته حمایت دولت کاملا ضروری است.

صالحی همچنین با اشاره به پتانسیل کشور برای سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی آلومینیوم گفت: چرا باید بخش پایین دستی این صنعت با حدود ۳۰ درصد ظرفیت خود در حال فعالیت باشد.

وی تاکید کرد: احداث واحدهای تولید آلومینیوم در حاشیه خلیج فارس به دلیل نزدیک بودن به دریا، نزدیکی به ذخایر گازی و همچنین پایین بودن هزینه حمل و نقل مواد اولیه برای کشور مزیت داشته و از همین رو طرح‌هایی مانند آلومینیوم جنوب نیز در همین منطقه در دست اجرا است.