بورس کالا و بازار فولاد در یک مسیر

حدیث موسوی: پس از آنکه معامله مقاطع روز یکشنبه رینگ فولاد انتظار معامله‌گران را برآورده نکرد و تصویری ضعیف از خود نشان داد، قیمت‌‌ها در بازار آهن دوباره کاهش یافت. البته همین روند روز گذشته نیز دوباره تکرار شد؛ چراکه معاملات مربوط به انواع ورق فولاد مبارکه با اضافه عرضه و ثبات قیمت‌های پایه در تالار صنعتی بورس کالا روبه رو شد که در ادامه با اثرگذاری بر قیمت‌های بازاری ورق و مقاطع طولی شرایط را برای ریزش یا ثبات دوباره قیمت این دسته از محصولات در بازار آزاد فراهم ساخت. دوشنبه فولاد مبارکه اصفهان ورق گرم B را با قیمت پایه ۱۶۷۰ تومان در حجم ۲۹ هزار ۷۰۰ تن عرضه کرد که تا پایان زمان معاملات در مجموع ۶۹۳۰ تن آن معادل ۲۳ درصد از حجم عرضه این محصول خریداری شد. در همین حال ورق گرم C هم با قیمت اعلامی ۱۷۰۷ تومان به میزان ۴۰ هزار و ۷۰۰ تن روی تابلو معاملات آمد که این محصول نیز تنها در حدود ۲۲ درصد خریداری شد.

دیگر محصول عرضه شده از سوی این کارخانه ورق سرد B با نرخ ۲۰۲۰ تومان بود که از ۳۰۰۰ تن حجم عرضه معادل ۲۴۰۰ تن آن در زمان رسمی معاملات و مچینگ به فروش رسید. البته ورق گالوانیزه در میان سایر محصولاتی که در این روز ارائه شد، شرایط بهتری برای معامله داشت؛ چراکه از ۴۰۰۰ تن حجم عرضه این محصول، ۹۶ درصد آن یعنی ۳۸۵۰ تن خریداری شد. در نهایت آخرین محصولی که روز گذشته به تابلو معاملات آمد ورق قلع اندود فولاد مبارکه با قیمت پایه ۳۱۸۶ تومان بود که این محصول هم با ۱۹۵۰ تن اضافه عرضه در تالار صنعتی روبه‌رو شد.

روز دوشنبه همچنین ۴۰ هزار و ۹۳۰ تن انواع ورق توسط کارگزاران در سیستم مبادلاتی مچینگ ثبت شد.

یکی از فعالان بازار ورق در ارتباط با روند مبادلات خارج از بورس این دسته از محصولات طی روزهای اخیر گفت: در بازار آزاد ورق با کمبود عرضه مواجهیم؛ چراکه واردات این محصولات مانند گذشته جذاب نیست و فولاد مبارکه هم محدودیت‌ها و به اصطلاح فیلترهای زیادی برای عرضه و فروش تولیدات خود به بازار داخلی دارد، این شرایط در کنار مشکلی که خریداران در تامین نقدینگی دارند موجب شده از هفته گذشته تاکنون انواع ورق به‌طور متوسط با ۱۰۰ تومان کاهش در هر کیلو روبه رو شوند.

این آگاه بازار افزود: به عنوان مثال در بازار ورق گالوانیزه نیز با آنکه در فصل تقاضای این محصول برای تولید کولر هستیم، اما تقاضا به شدت محدود و ضعیف است و خریداران رغبتی به معامله این ورق از خود نشان نمی‌دهند.

البته این نکته را نیز باید افزود که انواع ورق فولادی غالبا کاربرد صنعتی دارند نه ساختمانی، به این جهت ضعف در تقاضای خرید این محصول که از سال گذشته تاکنون تداوم داشته خود علامت دیگری از رکود اقتصادی کشور است.

در شرایط فعلی که بورس کالا نیز در جبهه بازار قرار گرفته و معاملاتی کم رونق و بی‌جان را تجربه می‌کند، معامله گران از تثبیت قیمت‌ها و کم شدن از دامنه نوسان نرخ آهن‌آلات در بازار طی روزهای آینده سخن می‌گویند. این طیف معتقدند با اتمام مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ اگر توافق مورد انتظار صورت گیرد بازار با شوکی کوتاه مدت روبه رو شده و دوباره نزولی می‌شود، اما پس از آن انتظار برای روشن شدن وجوه اقتصادی این توافق موجب خواهد شد رکود تقاضا در خلال ماه‌های بعد عمیق‌تر از روزهای اخیر شود. هرچند عده‌ای دیگر از فعالان بازار می‌گویند: حتی با فرض توافق هسته‌ای، به این علت که نرخ سود بانکی به کمتر از میزانی که مدنظر سپرده‌گذاران بوده کاهش یافته است، نقدینگی به بازار مسکن سوق پیدا می‌کند و پس از یک دوره استراحت بازار آهن، روند مبادلات محصولات فولادی به علت رونق صنعت ساخت و ساز جان دوباره‌ای‌می‌گیرد.

بورس کالا و بازار فولاد در یک مسیر