دنیای اقتصاد - وزیر نفت کشورمان در شرایطی 90 روز به پیمانکار چینی میدان آزادگان فرصت داده بود تا پروژه بهره‌برداری از این میدان نفت و گاز را به سرانجام برساند که بررسی‌ها نشان می‌دهند از 185 حلقه چاهی که قرار بود این شرکت حفر کند تنها 7 چاه حفر شده است. بر این اساس روز گذشته رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت نفت در گفت‌وگو با «شانا» اعلام کرد به دستور وزیر نفت، پیمانکار چینی طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی، خلع ید و حکم برکناری آن ابلاغ می‌شود.
به گفته وی، پس از تذکرهای مکرر کتبی و شفاهی و در نهایت ابلاغ اخطار کتبی به پیمانکار چینی این طرح در اوایل زمستان سال گذشته، شرکت CNPCI برای پیشبرد پروژه، قول مساعد داد و با وجود اینکه حدود یک ماه پس از اخطار ٩٠ روزه نیز به این شرکت برای تجدیدنظر در روند پروژه می‌گذرد، از سوی پیمانکار اقدام موثری انجام نشده است.
در مهرماه سال ١٣٨٨، قرارداد توسعه میدان آزادگان جنوبی به ارزش ۵/۲ میلیارد دلار در قالب بیع متقابل بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفت چین امضا شد و
در نهایت با توجه به تغییرهای اعمال شده در طرح جامع توسعه (MDP)، عملیات اجرایی این طرح از شهریور سال ١٣٩١ همزمان با تصویب طرح جامع تجدید نظر شده توسعه میدان (RMDP) آغاز شد.
در طرح جامع توسعه جدید میدان نفتی آزادگان جنوبی دو فاز تعریف شده است که در فاز نخست توسعه، تولید ٣٢٠ هزار بشکه نفت در روز و ١٩٧ میلیون فوت مکعب گاز پیش‌بینی و مقرر شده است این میزان تولید با حفر ١٨٥ حلقه چاه، ٥٢ ماه پس از تصویب طرح جامع تجدید نظر شده توسعه میدان محقق شود. بر این اساس، افزایش تولید نفت این میدان به روزانه ٦٠٠ هزار بشکه نیز در فاز دوم توسعه میدان مدنظر قرار دارد.
این در حالی است که بهمن‌ماه سال گذشته نیز مدیر عامل شرکت با ابراز نارضایتی از عملکرد شرکت CNPCI در توسعه میدان آزادگان جنوبی، اعلام کرده بود: این تاخیر برای شرکت مهندسی و توسعه نفت قابل پذیرش نیست و در این زمینه تذکرهای قراردادی لازم به پیمانکار داده شده است.
جوادی در این رابطه گفت: به این ترتیب، به دلیل عدم پایبندی شرکت پیمانکار چینی (CNPCI) به تعهدهای خود در این مدت زمانی، حکم خاتمه قرارداد این شرکت در طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی صادر می‌شود. جوادی تاکید کرد: اگرچه در مجموع، حتی‌الامکان به دنبال تضعیف و کنار گذاشتن پیمانکاران نیستیم؛ اما این در صورتی است که پیمانکار عزمی برای انجام به موقع تعهدهای قراردادی به ویژه در میدان‌های مشترک داشته باشد.
وی یادآور شد: نه تنها در طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی، بلکه در دیگر میدان‌های نفت و گاز نیز تحرک بیشتر و پایبندی به زمانبندی‌های قراردادی را از سایر پیمانکاران انتظار داریم تا مجبور به استفاده از حقوق قراردادی برای نجات پروژه نشویم.
پیمانکار چینی طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی (CNPCI) که پیش‌تر به دلیل وقت کشی در توسعه این میدان، از بیژن زنگنه، وزیر نفت کارت زرد گرفته بود، با پایان اولتیماتوم ٩٠ روزه وزارت نفت و ادامه روند نامطلوب فعالیت در این میدان، خلع ید می‌شود.
رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با «شانا» در این زمینه تصریح کرد: پس از تذکرهای مکرر کتبی و شفاهی و در نهایت ابلاغ اخطار کتبی به پیمانکار چینی این طرح در اوایل زمستان سال گذشته، شرکت CNPCI برای پیشبرد پروژه، قول مساعد داد و با وجود اینکه حدود یک ماه پس از اخطار ٩٠ روزه نیز به این شرکت برای تجدیدنظر در روند پروژه فرصت داده شد، از سوی پیمانکار اقدام موثری انجام نشد.