به‌روزرسانی طرح جامع فولاد  تا پنج ماه آینده
ایسنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از به روز‌رسانی طرح جامع فولاد توسط شرکت ملی فولاد ایران تا پنج ماه آینده خبر داد. مهدی کرباسیان با اشاره به اینکه سنگ‌آهن هم‌اکنون یکی از کلیدی‌ترین مواد معدنی کشور محسوب می‌شود و سال قبل بیش از 30 میلیون تن از آن در کشور به تولید رسید، افزود: ایجاد ارزش افزوده روی سنگ‌آهن، فرآوری و در نتیجه اشتغالزایی جزو برنامه‌های اصلی دولت در حوزه معدن محسوب می‌شوند.
وی گفت: از اسفند سال قبل که انحلال شرکت ملی فولاد ایران توسط هیات دولت لغو شد، این شرکت با به‌کارگیری مشاور، کار به روز رسانی طرح جامع فولاد را آغاز کرده که به روز رسانی این طرح ظرف پنج ماه آینده نهایی می‌شود.
رئیس هیات‌ عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: در طرح جامع فولاد نیاز کشور به سنگ‌آهن، گندله، صادرات و امثال آن مشخص خواهد شد و در واقع در این طرح هدف‌گذاری‌های بخش سنگ‌آهن در کنار بخش فولاد مشخص خواهد شد.
کرباسیان گفت: همچنین در رابطه با سنگ‌آهن اکتشاف در محدوده‌هایی را آغاز کرده‌ایم که امیدواریم بعد از به نتیجه رسیدن اکتشافات زمینه برای فرآوری و ایجاد ارزش افزوده بیشتر روی سنگ‌آهن فراهم شود.
براساس هدف‌گذاری‌های انجام شده در طرح جامع فولاد ایران باید تا سال ۱۴۰۴ به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام دست یابد که با توجه به تاخیر ایجاد شده در اجرای طرح‌های فولادی استانی و همچنین دیگر طرح‌های در دست اجرا، به اعتقاد کارشناسان و حتی خود مسوولان تحقق هدف فوق عملا غیرممکن
شده است.
به همین دلیل نیز از چندی پیش مجلس طرح تحقیق و تفحص از صنعت فولاد کشور را به جریان انداخت که تاکنون در جریان انجام این طرح مشخص شده که سوءمدیریت‌های گسترده‌ای به ویژه در دولت قبل در صنعت فولاد کشور رخ داده است. قرار است گزارش نهایی هیات تحقیق و تفحص از صنعت فولاد تا پایان ماه جاری به کمیسیون صنایع و معادن مجلس تحویل داده شود.
ایمیدرو قصد دارد با به روز رسانی و اصلاح طرح جامع فولاد نیاز واقعی کشور را به سنگ‌آهن، کنسانتره، گندله و فولاد خام تا سال ۱۴۰۴ به‌دست آورد تا از این طریق بتواند طرح‌های مربوط به تولید این مواد را با دقت بیشتر کلنگ‌زنی و اجرا کند.