تخفیف سه درصدی شرکت ملی مس

گروه بورس کالا- سحر نمایشی: بر‌خلاف انتظار معامله‌گران روز گذشته قیمت فلز مس در بورس کالای ایران با کاهش بیش از ۱۵۰ تومانی در هر کیلو مواجه شد. این در حالی است که معامله گران تصور می‌کردند به دلیل تغییر محاسبه فرمول قیمتی این فلز از ارز مبادله‌ای به ارز آزاد و نوسانات مثبت نرخ ارز در روزهای گذشته شاهد افزایش قیمت این محصول در بازار محصولات مسی خواهیم بود. به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه، کاهش قیمت مس در معاملات بورس کالا تنها به دلیل شایعاتی در ارتباط با انتشار نامه ارسالی معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت به مدیران عامل شرکت ملی مس، ایرالکو، المهدی و هرمزال بود؛ چرا که این نامه بار دیگر بر عدم افزایش قیمت تولیدات این شرکت‌ها تاکید داشت. به همین منظور در روزهای گذشته شایعاتی در بازار پیچید مبنی بر اینکه قیمت مس مجددا با ارز مبادله‌ای محاسبه خواهد شد، به همین دلیل نیز معامله‌گران تصمیم گرفتند خریدهای خود را به تعویق بیندازد تا از ثبات ارز مبادله‌ای در فرمول قیمت مس اطمینان حاصل کنند. اما این در حالی است که روز گذشته شرکت ملی مس برای تداوم رونق معاملات خود در بورس کالا تصمیم گرفت روی نرخ ارز آزاد موجود در فرمول تعیین قیمت این محصول، سه درصد تخفیف اعمال کند که در نتیجه قیمت این کالا بیش از ۱۵۰ تومان در معاملات روز یکشنبه بورس کالا افت کرد.

به این ترتیب روز گذشته تالار معاملاتی بورس کالای ایران شاهد عرضه بیش از ۹ هزار تن انواع محصولات مسی بود که در این میان شرکت صنایع ملی مس ایران ۳ هزار تن مس مفتول را عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه شده شرکت صنایع ملی مس ایران در این روز می‌توان به ۳۳ هزار تن انواع مس کم عیار، ۲۰۰ تن سولفور مولیبدن و ۱۲ تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه‌بر این، ۲۹۰ تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان نیز روی تابلوی معاملات رفت.

بر این اساس مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۲۰ هزار و ۲۲۴ تومان در هر کیلو به فروش رسید و بدون رقابت مورد معامله قرار گرفت که نسبت به هفته گذشته کاهش ۱۵۷ تومانی را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول سه هزار تن بوده، در حالی که تقاضا برای آن ۸۴۰ ثبت شده است.

از طرفی مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت ۲۰ هزار و ۸۹۵ تومان مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به آخرین عرضه، افت ۱۶۱ تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول چهار هزار تن بوده، در حالی که با تقاضای ۴۲۰ تنی رو به رو بوده است.

همچنین مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت ۲۰ هزار و ۹۵۰ تومان در هر کیلو عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته با کاهش ۱۶۱ تومانی مواجه شد. کل عرضه برای این محصول ۲۹۰ تن بوده که با میزان تقاضا برابری می‌کرد.

به این ترتیب این فلز در بازار آزاد نیز هم‌اکنون با قیمت ۲۲ هزار و ۱۵۰ هزار تومان در هر کیلو معامله می‌شود که نسبت به روز شنبه کاهش ۵۰ تومانی را در هر کیلو تجربه کرده است.فعالان بازار معتقدند: روند نزولی معاملات مس موقتی بوده و پیش بینی‌ها حاکی از آن است که به زودی شاهد افزایش مجدد نرخ مس در بازارهای داخلی خواهیم بود، چرا‌که این تخفیف سه درصدی روی ارز آزاد موقتی است و جای ثابتی در فرمول قیمتی مس ندارد.