گروه بورس کالا- حدیث موسوی: روز گذشته درحالی که بازار فولاد شاهد بی‌رونقی معاملات و ثبات و افزایش نسبی قیمت‌ آهن‌آلات بود، مسیر مبادلات محصولات فولادی در بورس کالا در جهتی معکوس دنبال شد. بر اساس این گزارش، یکشنبه علاوه‌بر اینکه شمش‌های بلوم وارداتی در بنادر کشور با ثبات نرخ همراه شدند، اغلب محصولات فولادی پرکاربرد هم نظیر سایزهای نرمال میلگرد نوسان تقریبا ناچیز قیمت را در شرایطی که حجم معاملات بسیار محدود بود، تجربه کردند. هرچند در بورس کالا روند معاملات به گونه دیگری رقم خورد و قیمت‌های پایه به دلیل رقابت خریداران افزایش یافت.

در این روز ذوب‌آهن اصفهان در سه پارت، نقدی تیرآهن‌های تولیدی خود را با قیمت‌هایی ارزنده ارائه کرد که هر سه آنها با افزایش نرخ پایه به دلیل مازاد تقاضا روبه‌رو شدند. تیرآهن شاخه ۱۴ تا ۱۸ یکبار با قیمت ۱۶۶۰ تومان در حجم ۴۴۰۰ تن عرضه شد که ۷۹۲۰ تن تقاضا را تجربه کرد. این محصول بار دیگر در حجم ۱۰۵ هزار و ۶۰۰ تن با نرخ ۱۶۵۰ تومان به تابلو معاملات آمد که حدود ۲۱ هزار تن اضافه تقاضا هم برای آن شکل گرفت که در نهایت این دو کالا به ترتیب با قیمت‌های پایانی ۱۶۷۰ و ۱۶۵۲ تومان مورد معامله قرار گرفتند.

تیرآهن طول کوتاه شاخه ۱۸ این شرکت نیز با بهای ۱۴۷۰ تومان در حجم ۸۸۰۰ تن عرضه شد که با تجربه ۵۵۰۰ تن مازاد تقاضا، بهای پایانی آن به ۱۴۹۵ تومان افزایش یافت.

به گفته مدیر بخش فلزات یکی از کارگزاری‌ها، افزایش نرخ تیرآهن‌های عرضه شده از سوی ذوب‌آهن در راستای بهینه‌سازی نرخ این محصول در بازار آزاد و متعادل‌ شدن قیمت آن در مقایسه با میلگرد بود؛ چراکه در طول مدتی که میلگرد افزایش نرخ ناشی از افزایش رقم مالیات بر ارزش افزوده و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را تجربه می‌کرد، این محصول با نوسان خاصی در این مدت مواجه نشده بود.

روز گذشته در بورس کالا گروه ملی صنعتی فولاد ایران نیز ۴۰۷۰ تن سبد میلگرد A۳ سایزهای ۱۴ تا ۲۵ را با قیمت ۱۷۴۰ تومان عرضه کرد که به‌طور کامل خریداری شد. فولاد آذربایجان هم نقدی همین محصول را با نرخ پایه ۱۷۴۵ تومان به روی تابلو آورد که با ۶۶۰۰ تن اضافه تقاضا و افزایش نرخ پایانی به ۱۷۶۰ تومان روبه‌رو شد. شرکت صدر فولاد نیز دیگر عرضه کننده سبد میلگرد در روز یکشنبه بود که محصول تولیدی این شرکت نیز در حجم ۱۱۰۰ تن مورد معامله قرار گرفت.

در نهایت آخرین محصولی که در این روز به خریداران عرضه شد، ۸۲ هزار و ۵۰۰ تن تختال شرکت فولاد خوزستان با قیمت ۱۵۰۰ تومان بود که ۶۹ هزار و ۵۰۰ تن آن در زمان رسمی معاملات و ۲۰۰۰ تن دیگر آن در زمان مچینگ خریداری شد.

شرایط تسویه این محصول نقدی، اعتباری با ارائه اعتبارات اسنادی ۴۵ روزه با سود ماهانه ۲ درصد بود.

این کارگزار همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با علت روند معکوس مبادلات بازار آزاد و بورس کالا گفت: تا پیش از اعلام نرخ نهایی بنزین اغلب معامله گران ترجیح داده‌اند خریدهای خود را از طریق بورس کالا انجام دهند، هرچند بنا به دلایل گوناگون مشخص است که رونق روزهای اخیر کاذب بوده و تنها تحت تاثیر آثار روانی ناشی از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها است.