گروه بنگاه ها- در حالی‌که دبیر انجمن تولیدکنندگان مولیبدن از افزایش ۱۵ تا ۱۷ درصدی قیمت سولفور مولیبدن از ۱۷ فروردین امسال بدون هماهنگی با تولیدکنندگان این صنعت خبر داد، یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور با انتشار نامه‌ای از سوی معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت خطاب به شرکت‌های آلومینیوم ایرالکو، المهدی، هرمزال و شرکت ملی صنایع مس ایران خواستار ثبات قیمت محصولات آنها تا اطلاع ثانوی شد.

مسعود کلانتر مجد با اشاره به رشد ۱۵ تا ۱۷ درصدی قیمت سولفور مولیبدن اظهار کرد: سال گذشته سولفور مولیبدن با تخفیف ۲۵ درصدی نسبت به اکسید مولیبدن از سوی شرکت ملی مس عرضه می‌شد.
به گفته کلانتر، طبق آخرین مصوبه سازمان حمایت، شرکت ملی مس باید سولفور مولیبدن را ۲۵ درصد زیر قیمت اکسید مولیبدن تعیین کرده، و با نرخ ارز رسمی به تولیدکنندگان مولیبدن عرضه کند. وی توضیح داد: اکسید مولیبدن از سولفور مولیبدن تولید می‌شود که در واقع سولفور مولیبدن به عنوان یک ماده اولیه به طور انحصاری از سوی شرکت ملی مس در بورس عرضه می‌شود. وی ادامه داد: قیمت اکسید و سولفور مولیبدن به طور هفتگی در سایت متال ویک ثبت می‌شود، از سوی دیگر قیمت سولفور پایین‌تر از قیمت اکسید است و در این مورد تخفیف در نظر گرفته می‌شود.
به گفته دبیر انجمن تولید کنندگان مولیبدن، در دنیا قیمت اکسید مولیبدن به عنوان مبنا قرار گرفته و بر اساس آن، قیمت سولفور با درصد مشخصی پایین‌تر از قیمت اکسید تعیین می‌شود.
وی تصریح کرد: سال گذشته سولفور مولیبدن ۲۶ درصد پایین‌تر از قیمت اکسید مولیبدن خریداری می‌شد که از پایان سال ۹۲، شرکت ملی مس به دنبال افزایش این قیمت بود و در نهایت بدون هماهنگی با تولید‌کنندگان مولیبدن، این نرخ را افزایش داد. وی ادامه داد: میانگین اختلاف قیمت سولفور و اکسید مولیبدن در دنیا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است که این رقم با توجه به هزینه تولید در ایران، متفاوت است. کلانتر افزود: طبق مصوبه سال ۹۱ ستاد تنظیم بازار، مقرر شد قیمت سولفور مولیبدن
۱۱ درصد زیر قیمت اکسید مولیبدن و ۱۵ درصد زیر قیمت ارز مبادله‌ای تعیین شود و در مجموع این تخفیف به ۲۶ درصد برسد. وی تصریح کرد: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، هر نوع افزایش قیمت مولیبدن به توافق آتی موکول شده در حالی که توافق جدیدی در این مورد با تولیدکنندگان مولیبدن صورت نگرفته است.