گروه بورس کالا - در شرایطی که دولت در تلاش است با وضع محدودیت‌های صادراتی برای مواد خام، شرایط بهبود ارزش افزوده را در بخش‌های مختلف فراهم کند، آمارها حکایت از آن دارند که سنگ‌آهن بیشترین وزن را در صادرات غیرنفتی کشور داشته است. این در حالی است که برای نخستین بار طی سال‌های گذشته یک کالای کاملا غیر نفتی یعنی سنگ‌آهن هماتیت دانه بندی در صدر کالاهای صادرات غیر نفتی کشور قرار گرفته است. در این زمینه به گزارش «ایسنا»، بر‌اساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در سال 1392 سنگ‌آهن هماتیت دانه بندی با خلوص آهن کمتر از 40 درصد به میزان 23 میلیون و 593 هزار تن و ارزش یک میلیارد و 505 میلیون دلار از کشور صادر شده که با این حساب سنگ‌آهن در صدر کالاهای صادرات غیر‌نفتی قرار گرفته است.
صادرات این محصول نسبت به سال ۱۳۹۱ از نظر وزنی ۲۱/۲۶ و از نظر ارزشی ۴۴/۷۶ درصد افزایش یافت. رده‌های بعدی فهرست عمده ترین کالاهای صادرات غیر نفتی ایران نیز به ترتیب به پروپان مایع شده، قیر نفت، متانول، بوتان مایع شده، پلی اتیلن گرید فیلم با چگالی کمتر از ۹۴ درصد به جز نوع پودری، اوره حتی به صورت محلول در آب، سیمان پورتلند، انواع پسته خندان در داخل پوسته تازه خشک و پلی اتیلن گرید فیلم به صورت غیر پودر با وزن مخصوص ۹۴ درصد یا بیشتر اختصاص یافت. به این ترتیب بیشترین میزان صادرات غیرنفتی بعد از سنگ‌آهن به گروه محصولات پتروشیمی اختصاص یافته است.
۱۰ کالای عمده صادرات غیر‌نفتی در مجموع حدود ۳۴ درصد از کل ارزش صادرات غیر‌نفتی کشور را در سال قبل به خود اختصاص دادند. سنگ‌آهن در حالی در سال گذشته در صدر فهرست کالاهای صادرات غیر‌نفتی قرار گرفت که دولت اعلام کرده از سال جاری عوارض ۱۰ درصدی روی صادرات این محصول اعمال خواهد کرد که ظرف سه سال به ۲۰ درصد خواهد رسید. البته اعمال این عوارض با فشارهای فعالان سنگ‌آهن به تعویق افتاده است.