بازار فولاد و بورس کالا در دو مسیر متفاوت
گروه بورس کالا- حدیث موسوی: روز پایانی معاملات فولاد در بازار و بورس کالا در دو مسیر متفاوت پیگیری شد. همانند روز سه شنبه قیمت‌ها در بازار آهن و درب کارخانه‌ها روندی ثابت یا کاهشی داشت، اما در تالار صنعتی با رقابتی که روی اغلب عرضه‌های فولادی صورت گرفت، نرخ‌ها افزایش یافت.
براساس این گزارش، روز چهارشنبه درحالی که نرخ ارز با تحرکات افزایشی همراه بود و به طور قابل ملاحظه‌ای در حدود ۱۰۰ تومان رشد کرد (هرچند در ادامه روز بهای پایانی دلار تاحدودی متعادل شد)، اما به علت تداوم شرایط پیشین بازار فولاد مبنی بر نبود خریدار عمده و بی‌رونقی نسبی معاملات، قیمت‌ آهن‌آلات با کاهش نسبی همراه شد.
به این ترتیب همسو با حرکت اغلب فولادسازان خصوصی مانند فولاد سیرجان، یزد، شاهین بناب و فولاد نیشابور در کاهش نرخ‌های پیشنهادی، آهن فروشان نیز قیمت‌های خود را نسبت به روز سه‌شنبه با افت نسبی اعلام کردند.
اما در بورس کالا همان‌طور که گفته شد اغلب مقاطع روی تابلو با مازاد تقاضا و افزایش نرخ مواجه شدند. در این روز ذوب‌آهن اصفهان اولین عرضه‌کننده‌ای بود که در سه نوبت پیاپی تیرآهن و میلگرد خود را در قالب معاملات سلف در معرض خرید گذاشت. تیرآهن شاخه ۱۶ ذوبی اولین محصول روی تابلو با قیمت پایه ۱۶۲۵ تومان بود که در حجم ۲۹ هزار و ۷۰۰ تن عرضه، تقاضای ۳۶ هزار و ۳۰۰ تنی را تجربه کرد.
سبد میلگرد A۳ سایزهای ۱۴ تا ۲۵ این شرکت نیز در حجم ۳۹۶۰ تن با قیمت ۱۶۹۵ تومان عرضه شد که با تجربه حدود ۲۴هزار تن مازاد تقاضا و در شرایط رقابتی، بهای پایانی آن به حدود ۱۷۲۷ تومان افزایش یافت. اما سومین عرضه ذوب‌آهن هم سبد میلگرد A۳ سایزهای ۱۲ تا ۳۲ با قیمت ۱۶۸۵ تومان در حجم ۵۵ هزار تن بود که با ۱۱ هزار تن اضافه تقاضا روبه‌رو شد که قیمت پایانی این محصول نیز به ۱۶۹۸ تومان رسید.
برخی کارگزاران حاضر در معاملات چهارشنبه رینگ فولاد معتقد بودند، در شرایطی که اغلب فولادسازان عرضه کننده در بورس کالا با مازاد محصول تولیدی و دپوی چندین ماهه مقاطع فولادی در انبار کارخانه‌ها مواجه هستند، بهتر است اگر در روز عرضه در تالار صنعتی با حجم نسبتا زیادی از مازاد تقاضا روبه‌رو می‌شوند از اضافه عرضه استفاده کنند تا بتوانند بخش بیشتری از تقاضاهای موجود را با قیمت‌های مناسب‌تری پوشش دهند؛ چراکه این میزان رقابت و به تبع افزایش نرخ‌ها در شرایطی که بازار حرکتی معکوس را به جهت قیمت‌ها و معاملات دنبال می‌کند، منطقی نیست.
البته از نگاه اغلب کارگزاران، معاملات روز گذشته رینگ فولاد احساسی و به دور از پشتوانه‌های منطقی بود؛ چراکه موعد تحویل این بارها و مقاطعی که پیش از سال جدید خریداری شده‌اند در نهایت تا پایان فروردین ماه خواهد بود که طبیعی است در صورت افزایش حجم عرضه‌ها در بازار، قیمت‌ها از اوایل اردیبهشت نسبت به نرخ‌های فعلی در سطوح پایین‌تری باشد.
اما به هر ترتیب با آنکه در فضای سیاسی و بین‌المللی نگرانی خاصی وجود ندارد، اما ابهامات در ارتباط با تغییر در نرخ سود بانکی و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها موجب شده تجار و خریداران محتاط‌تر که پیش‌بینی آنها از روال آتی قیمت‌ها افزایشی‌است، در روزهای اخیر با اشتیاق و رغبت بالایی در معاملات بورس کالا شرکت کنند.
در این میان معامله‌گران فولاد نیز می‌گویند، شرایط بازار بسیار متغیر است به طوری که نمی‌توان با قطعیت در مورد روند آتی معاملات اظهارنظر کرد، باید منتظر ماند و مسیر بازار را در هفته بعدی دنبال کرد.
روز چهارشنبه، دیگر شرکتی که توانست کل محصول تولیدی خود را داد و ستد کند، شرکت صدر فولاد بود که ۱۱۰۰ تن نقدی سبد میلگرد مخلوط را در شرایط رقابتی با نرخ ۱۷۲۸ تومان فروخت.
در همین حال شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر نیز در دو معامله نقد و سلف، سبد میلگرد مخلوط خود را به ترتیب در قیمت‌های ۱۶۹۵ و ۱۶۲۵ تومان عرضه کرد که اولی با ۳۰۸۰ و دومی با ۱۱۰۰ تن مازاد تقاضا روبه رو شدند.
در نهایت در این روز فولاد خوزستان نیز سلف تختال را با موعد تحویل ۳۱ فروردین ماه به دو شرکت نورد و لوله اهواز و فولاد اکسین خوزستان با نرخ ۱۵۰۰ تومان در حجم ۲۸ هزار تن فروخت.