نفت را برق گرفت
گروه بورس کالا - سرانجام پس از 13 سال انتظار اهالی بازار سرمایه برای راه‌اندازی بورس نفت، نفت خام روز یکشنبه در بورس انرژی در دهمین مرحله عرضه این محصول مورد معامله قرار گرفت تا همگان امیدوار به رونق بورس بین‌المللی انرژی ایران با داد وستد دو محصول استراتژیک برق و نفت باشند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، مدیر عامل بورس انرژی در این رابطه گفت: ‌از آذر ٩٢ معامله میعانات گازی در بورس انرژی آغاز شد و تا پایان اسفند ماه سال گذشته ٢٠٠ هزار بشکه میعانات گازی به ارزش ٣٨ میلیارد تومان فروخته شد.
حسینی با تاکید بر اهمیت این بورس در تجارت فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: برای کشوری که در ذخایر نفت و گاز رتبه اول را دارد اصلا قابل قبول نیست که در تجارت آن رتبه خوبی نداشته باشد.
وی افزود: وظیفه ملی ما این است که تلاش کنیم ایران بتواند جایگاه مناسب خود را در حوزه تجارت فرآورده‌های نفتی و قیمت گذاری آن پیدا کند و تاثیر‌گذاری بیشتری داشته باشد.
وی با اشاره به معاملات میعانات گازی به عنوان یکی از محصولات و فرآورده‌های نفتی عرضه شده در بورس انرژی گفت: از آذر ماه سال ٩٢ با همکاری بورس انرژی و
مدیر عامل شرکت ملی نفت، میعانات گازی در بورس انرژی عرضه شد و هم اکنون بازار مناسبی در این خصوص شکل گرفته و استقبال خوبی از این بازار شده است.
حسینی ادامه داد: امید می‌رود در سال جاری شاهد توسعه این بازار باشیم و با حمایت جدی وزارت نفت و هماهنگی‌های خوبی که در این خصوص وجود دارد روز به روز بورس انرژی به عنوان سرمایه ملی توسعه داده شود.
حسینی تصریح کرد: بازار سرمایه ارتباط گسترده‌ای با وزارت نفت و شرکت‌های پتروشیمی دارد و امیدواریم در جهت منافع ملی این ارتباطات گسترش پیدا کند.
در این رابطه معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز گفت: عرضه نفت خام در بورس انرژی در صورت تقاضای بازار، ظرف یک ماه آینده به ۱۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت.
رکن الدین جوادی با بیان مطلب فوق افزود: شرکت ملی نفت ایران، آمادگی دارد تا در صورت تقاضا، عرضه میعانات گازی و نفت خام را در بورس انرژی افزایش دهد. وی خاطرنشان کرد: ۲۰۰ هزار بشکه میعانات گازی در طول
سه ماه گذشته در بورس انرژی عرضه شده است که در صورت تقاضای مصرف‌کنندگان، عرضه این محصول در این بورس افزایش می‌یابد.
جوادی متنوع‌سازی مشتریان و حمایت از بخش خصوصی را از مهم‌ترین ویژگی‌های عرضه نفت خام در بورس انرژی اعلام کرد و گفت: از نظر شرکت ملی نفت ایران، منعی برای ورود سرمایه گذاران خارجی برای خرید نفت خام در بورس انرژی وجود ندارد.
معاون وزیر نفت در مورد عرضه صادراتی نفت خام در بورس انرژی افزود: در گام نخست معاملات با ریال آغاز شد که بعد از رسیدن حجم معاملات به رقم قابل قبول، مذاکرات برای معاملات با سایر ارزها از سر گرفته خواهد شد.
نخستین محموله بشکه‌های نفت خام روز یکشنبه با حضور معاون وزیر نفت، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، دکتر شاپور محمدی معاون وزیر اقتصاد، دکتر علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و دکتر سید‌علی حسینی مدیرعامل بورس انرژی عرضه و فروخته شد.
مدیر اجرایی معاملات کالا و انرژی کارگزاری بانک ملت نیز با اشاره به آغاز معاملات نفت خام در بورس انرژی گفت: راه‌اندازی بورس نفت که اکنون در غالب بورس انرژی و عرضه نفت خام در این بورس آغاز شده است، از برنامه‌های قدیمی برای توسعه بورس ایران و تاثیر‌گذاری بیشتر در
قیمت‌گذاری نفت در سطح منطقه و جهان بوده که خوشبختانه با نگاه مثبت دولت تدبیر و امید به بازار سرمایه، این مهم در حال انجام است.
میثاق پیرزاده در پاسخ به این پرسش که چرا نفت خام در سال‌های اخیر راهی بورس نشد؟ گفت: اتفاقا با تلاش مسوولان بورس کالا، نفت خام ۹ بار روی تابلوی بورس کالای ایران رفت که به دلایل مختلفی این پروژه ملی در آن زمان به نتیجه نرسید.
به گفته مدیر اجرایی معاملات کالا و انرژی کارگزاری بانک ملت، در سال‌های اخیر مقاومت‌هایی در بدنه وزارت نفت برای راه‌اندازی بورس نفت وجود داشت، اما این مقاومت‌ها به دلیل آن بود که این پروژه بزرگ، بدون عجله و با کار کارشناسی دقیق افتتاح شود.
پیرزاده معتقد است که در حال حاضر خریداران بالقوه زیادی در سطح منطقه برای نفت ایران وجود دارد که با رونق گرفتن و تداوم عرضه نفت خام در بورس انرژی، این خریداران بدون شک به سمت بورس بین‌المللی انرژی ایران می‌آیند.
وی در پایان اظهار کرد: راه‌اندازی هر معامله در ابتدای کار با مشکلاتی روبه رو است که مطمئنا معاملات نفت در بورس انرژی نیز به آسانی رونق نخواهد گرفت، اما چشم‌انداز این معاملات روشن است و امیدوار هستیم به عنوان یکی از اصلی‌ترین بازیگران نفت جهان، به زودی بتوانیم از طریق بورس انرژی بر قیمت‌های نفت خام جهان تاثیرگذار باشیم.