مرکز خدمات فولاد ایران- واردات محصولات فولادی در ژاپن ژانویه سال جاری ۴۴ درصد نسبت به سال قبل بالا رفت و به ۴۸۷ هزار تن رسید که در ۱۶ سال اخیر بالاترین رقم واردات فولاد در این کشور بود. ظاهرا افزایش واردات از کره جنوبی، تایوان و چین علت اصلی این مساله بوده است. صنعت فولاد ژاپن در حال بررسی روند افزایش واردات فولاد از کشورهای آسیایی همسایه است؛ چرا که چنین افزایشی در واردات فولاد می‌تواند موجب توقف روند بهبود قیمت‌های بازار داخلی و کاهش سوددهی فولادسازان ژاپنی شود. فولادسازان خاورمیانه به دنبال جایگزینی قراضه با بیلت

در بازار خاورمیانه قیمت قراضه وارداتی ۳۷۵ تا ۳۸۰ دلار در هر تن سی اف آر است که در یک ماه اخیر تا ۳۵ دلار در هر تن بالا رفته است. ولی از طرفی تولید کنندگان مقاطع در این منطقه نتوانسته‌اند قیمت محصولات خود را در این سطح بالا ببرند و میلگرد بالاتر از ۵۶۵ تا ۵۷۰ دلار در هر تن فوب نیست. حتی در این قیمت‌ها نیز قراضه به راحتی معامله نمی‌شود از این رو حاشیه سود کارخانه‌ها کم شده است. از طرفی قیمت بیلت در این منطقه ۴۹۵ تا ۵۰۰ دلار در هر تن فوب است که در این شرایط گفته می‌شود کارخانه‌ها در صورت جایگزینی قراضه با بیلت می‌توانند با کاهش قیمت ۱۰ دلاری، مقاطع تولیدی خود راحتتر معامله کنند.

پیش‌بینی کاهش قیمت و صادرات سنگ‌آهن استرالیا

مراجع دولتی استرالیا پیش‌بینی کرده‌اند قیمت سنگ‌آهن و میزان صادرات استرالیا در سال جاری از برآوردهای قبلی کمتر باشد. در این گزارش اعلام شده قیمت سنگ‌آهن استرالیا سال ۲۰۱۴ حدود ۱۱۰ دلار در هر تن فوب و سال ۲۰۱۵ معادل ۱۰۳ دلار در هر تن فوب خواهد شد. همچنین پیش‌بینی شده صادرات سنگ‌آهن استرالیا سال ۲۰۱۵ از ۶۵۰ میلیون تن برآورد قبلی به ۶۳۱ میلیون تن برسد. از طرفی در سال جاری صادرات سنگ‌آهن استرالیا با پیش‌بینی رشد ۱۹ درصدی نسبت به سال قبل ۶۸۷ میلیون تن خواهد بود.

بهبود اوضاع در بازار سنگ‌آهن

با اینکه هنوز تمایل به خرید سنگ‌آهن در چین بهتر نشده و کارخانه‌ها نگرانند که اگر تقاضای فولاد بهتر نشود باید تولید را کاهش دهند ولی قیمت سنگ‌آهن در حدود ۱۱۲ دلار در هر تن است. پس از آنکه قیمت سنگ‌آهن در دهه نخست ماه مارس به حدود ۱۰۵ دلار در هر تن رسید تاکنون قیمت ۷ درصد بهتر شده ولی هنوز حدود ۱۷ درصد از ابتدای سال جاری میلادی پایین‌تر آمده است. در حال حاضر بیشتر تجار خریدار سنگ‌آهن هستند تا کارخانه‌های چینی، چون کارخانه‌ها نگرانند مجبور شوند تولید را با تداوم کاهش تقاضا پایین بیاورند از این رو در خرید سنگ‌آهن با احتیاط حرکت می‌کنند.

روسیه به دنبال افزایش تولید ورق

کارخانه ام‌ام‌ک روسیه قصد دارد عرضه ورق رنگی در بازار داخلی را ۱۵ درصد و سهم ورق گالوانیزه خود از بازار داخلی را ۲۶ درصد نسبت به سال قبل بالا ببرد. قابل ذکر است

۸۸ درصد تولیدات ورق این کارخانه در بازار داخلی عرضه شده و ۱۲ درصد به سایر کشورهای سی‌ای‌اس صادر می‌شود. این عرضه‌کننده روس قصد دارد سطح تولید خود را بالا ببرد تا قادر به تامین تقاضا در سال جاری باشد.

بازار ورق آمریکا صعودی

با افزایش قیمت قراضه و بالا رفتن مدت زمان تحویل کالا در بازار ورق تخت آمریکا، کارخانه‌ها قیمت‌ها را بالاتر برده‌اند.

قیمت فعلی ورق در این کشور بین ۸۰۰ تا ۸۲۰ دلار در هر شورت تن درب کارخانه است. قابل ذکر است در فوریه سال جاری ۹۸ هزار و ۴۰۰ تن ورق تخت به آمریکا وارد شده و انتظار می‌رود آمار ماه مارس و سه ماهه دوم سال نیز بالاتر برود.