گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: به‌رغم اینکه همه پرسی در کریمه بین پیوستن این شبه‌جزیره به روسیه یا برخورداری از خودمختاری بیشتر، روز گذشته در حال برگزاری بود و این مساله باعث شده تا اغلب کارشناسان بازار طلا برای هفته جاری میلادی این فلز را در قیمت‌های بالای 1400 دلار ببینند، روز گذشته ریزش دلار به زیر 3000 تومان اجازه نداد تا سکه‌های بازار نقدی از جو به وجود آمده به نفع خود و برای صعود بهره ببرند.
روز گذشته در شرایطی که معاملات طلا در بازارهای بین المللی به دلیل تعطیلات پایان هفته متوقف شده بود، این انتظار در بین سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی وجود داشت که تحت تاثیر رویدادهای مهم اوکراین، طلا امروز را بسیار پرقدرت آغاز کرده و در قیمت‌های بالای ۱۴۰۰ دلار نوسان کند. این انتظار می‌توانست موجب شود تا بر قیمت سکه‌های نقدی و آتی در بازارهای داخلی افزوده شود؛ ضمن اینکه طلا در مبادلات جهانی خود، روز جمعه را هم با افزایش قیمت و رسیدن به ۱۳۸۲ دلار به پایان رسانده بود؛ اما در این میان دلار که تقاضای چندانی برای آن وجود نداشت بالاخره مقاومت خود در برابر کاهش قیمت را شکست و تا میانه معاملات دیروز به ۲۹۸۰ تومان هم رسید. دلار روز شنبه به‌رغم ریزش‌های تدریجی و رسیدن به ۳۰۰۲ تومان در نهایت با قیمت ۳۰۰۹ تومان از بازار خداحافظی کرده بود.
به این ترتیب سررسیدهای بازار آتی سکه روز گذشته در آغاز معاملات خود کمی کاهش قیمت داشتند. دلار که زیر قیمت‌های روز شنبه معامله می‌شد برای ساعاتی دوباره به ۳۰۰۹ تومان شنبه رسید و سکه‌های آتی را هم - تنها در بالاترین قیمت‌ها - با خود بالا برد، اما در ادامه این روند از شدت افزایش قیمت‌ها کاسته شد با این حال این سکه‌ها در محدوده مثبت نوسان می‌کردند. سکه‌های بازار نقدی اما دیروز تا میانه معاملات بین دو تا هفت هزار تومان از قیمت کاستند. ربع سکه بیشتر از ۹۰۰۰ تومان افت بها داشت، اما نیم سکه بر خلاف بقیه، شاهد رشد قیمت بود. روند حرکتی سکه نقدی و آتی دیروز تا حدودی بر خلاف هم بود و به اعتقاد معامله‌گران، بازار آتی منطقی‌تر از نقدی عمل می‌کرد. در بازار نقدی روز گذشته هم به میزان فراوانی فشار فروش سکه وجود داشت و برخی فعالان بازار دیروز را آخرین روز فروش با حجم فراوان می‌دانستند و معتقدند که معامله‌گران تاکید بر بستن حساب هایشان و جذب ریال از بازار دارند. این مساله برای دلار هم به همین صورت وجود داشت. در نتیجه قیمت دلار، سکه و طلای آب شده روز گذشته کاهش یافت.
در سوی دیگر اما سیگنال‌های رسیده از بحران اوکراین در کنار شایعاتی مبنی بر خرید و فروش طلا در بازار امارات در قیمت‌های بالای ۱۳۹۰ دلار، معامله‌گران آتی سکه را ترغیب می‌کرد که افزایش قیمت‌ها به نسبت روز شنبه را حفظ کنند.
البته حجم معاملات بازار امارات قابل مقایسه با بازار لندن و نیویورک نیست و قیمت‌های آن مبنای تحلیل‌ها قرار نمی‌گیرد، اما نکته اینجا است که این معاملات نشان‌دهنده انتظارات معامله‌گران طلا از روند پیش روی بازارهای غربی است. به همین دلیل برخی کارگزاران این بازار بر این باورند که آتی سکه روز گذشته منطقی‌تر از بازار نقدی عمل کرد.
انتظار دیگری که وجود دارد این است که پس از برداشته شدن فشار فروش از بازار نقدی سکه و بازگشت دلار به بالای ۳۰۰۰ تومان، در کنار صعود اونس طلا که مورد انتظار بسیاری از تحلیلگران اقتصادی است، این امکان وجود دارد که سکه در چند روز باقی مانده تا پایان سال با افزایش قیمت مواجه شود. در نهایت تلاطم این روزهای بازار نقدی طبیعی است و بیشتر به دلیل فشار عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد.
در عین حال امروزو فردا فدرال رزرو آمریکا در مورد سیاست تسهیل پولی این کشور و به‌طور خاص پیرامون کاهش یا تداوم خرید اوراق قرضه به میزان فعلی تصمیم گیری خواهد کرد که البته نتیجه آن در پایان هفته مشخص خواهد شد، اما به احتمال زیاد در بیانیه پایانی این نشست دو روزه به کاهش ۱۰ میلیارد دلار دیگر از خرید این اوراق اشاره خواهد شد؛ طلا اما علاوه‌بر این مساله اکنون تحت تاثیر سیگنال‌های رسیده از اوکراین نیز است.
مقامات جدید در کی‌یف همه پرسی در کریمه را غیرقانونی اعلام کرده و کشورهای غربی هم قصد ندارند نتیجه آن را به رسمیت بشناسند و روسیه را در صورت پیوستن این دو منطقه به ترکیب آن، تهدید به اعمال تحریم کرده‌اند. حالا در صورتی که فدرال رزرو آمریکا اقدام به کاهش مجدد خرید اوراق قرضه کند انتظار چندانی برای افت قیمت جهانی طلا وجود ندارد اما چنانچه خلاف این عمل کند، جهش ناگهانی طلا دور از انتظار نیست.

«آتی» گوش به زنگ حرکت اونس طلا

«آتی» گوش به زنگ حرکت اونس طلا

«آتی» گوش به زنگ حرکت اونس طلا