گروه بورس کالا- سحر نمایشی: اطمینان از روند صعودی قیمت مس در سال 93 به دلیل تغییر فرمول قیمتی آن، تقاضا در بازار این فلز را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده، به‌طوری‌که بازار آزاد محصولات مسی در آخرین هفته از سال جاری با تقاضای قابل توجه همراه شده، اما این در حالی است که روز گذشته فروشنده‌ای در بازار این فلز پایه وجود نداشت و فروشندگان بهانه عدم فروش محصولات خود را حسابرسی پایان سال عنوان کردند. از طرفی بورس کالا نیز در این روز عرضه‌ای نداشت و به گفته یکی از کارگزاران بورس کالای ایران هفته گذشته آخرین عرضه این محصول در رینگ محصولات صنعتی بوده است.
همچنین به عقیده فعالان بازار از آنجا که نرخ مس طی هفته اخیر روزهای پرالتهابی را به دلیل روند متفاوت قیمت‌های داخلی و جهانی تجربه کرده، بر همین اساس تولیدکنندگان ترجیح دادند به دلیل این تناقض قیمتی از فروش محصولات خود در بورس خودداری کرده و معامله بعدی خود را به سال جدید موکول کنند.
البته افزایش نرخ مس در ابتدا در حد یک شایعه بود اما بعد از گفته‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد افزایش نرخ این فلز، بازار غیررسمی مس و بورس کالا ملتهب شد و قیمت‌ها روند صعودی در پیش گرفتند. همچنین بر‌اساس اخبار منتشر شده وزیر صنعت دستورالعمل جدیدی را برای قیمت‌گذاری و نحوه عرضه داخلی مس صادر کرد که به گفته فعالان صنعت، این مساله باعث افزایش قیمت این فلز می‌شود، به‌طوری که قیمت مس تولید داخل ۲۵ درصد بالاتر از قیمت مس وارداتی خواهد بود.
به‌این‌ترتیب شرکت ملی مس یک ماه قبل مجددا به فکر تغییر فرمول این فلز افتاده و طی نامه‌ای که به وزارت صنایع ارسال کرده درخواست کرد، در تغییر روند قیمت‌گذاری این فلز از ارز متقاضی (ارز آزاد) به‌جای ارز مبادلاتی استفاده شود.
از طرفی نیز بر اساس پیش‌بینی فعالان آگاه با توجه به نگرش دولت مبنی بر تک نرخی کردن ارز و کاهش تفاوت میان نرخ ارز مبادله‌ای و آزاد، به نظر می‌رسد طی سال آینده قیمت ارز در محدوده ۲ هزار و ۷۰۰ تا سه هزار تومان نوسان کند که این موضوع می‌تواند تاثیر زیادی بر افزایش نرخ این فلز داشته باشد؛چراکه در حال حاضر نرخ مبادلاتی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان و گاه کمتر است و ارز آزاد نیز در محدوده سه هزار تومان نوسان دارد.

93؛ سال صعود فلز سرخ