در مراسم تجلیل از عرضه‌کننده نمونه بخش کشاورزی در بورس کالای ایران، مدیرعامل این بورس بر رابطه دوجانبه وزارت جهاد کشاورزی و بورس کالای ایران برای رونق بازار محصولات کشاورزی تاکید کرد. ضمن آنکه معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهادکشاورزی خواستار تعجیل در عرضه محصولات کشاورزی به‌ویژه نخود کشاورزان کرمانشاه و لرستان در بورس کالا در شرایط کنونی شد. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت بورس کالای ایران، «حسین پناهیان» مدیرعامل بورس کالای ایران در این مراسم با تاکید بر اینکه بورس کالا یک نهاد ملی است، گفت: با توجه به قابلیت‌ها و امکاناتی که در مجموعه بورس کالای ایران وجود دارد، ان‌شاالله با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، بازرگانی بخش کشاورزی ایران را رونق خواهیم داد.

وی افزود: قطعا اشکالاتی در کار وجود دارد که امیدواریم در کنار وزارت جهاد کشاورزی، اتحادیه و فعالان بخش کشاورزی این مشکلات رفع و همه پتانسیل‌های بخش کشاورزی فعال شود.

در عرضه نخود در بورس کالا تعجیل شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهادکشاورزی نیز در این مراسم از بورس کالا خواستار شد تا فضای کسب و کار را به‌گونه‌ای مهیا کند که در نخستین اقدام، زمینه ورود محصولات کشاورزی به‌ویژه نخود به این بورس فراهم شود.

عباس کشاورز تصریح کرد: در این راستا، اطلاع‌رسانی و انجام کارگاه‌های آموزشی کمک می‌کند تا محصولات کشاورزی راحت‌تر بتواند روی این تابلو حضور پیدا کند. وی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر مهم‌ترین مشکل محصولات کشاورزی ماندن محصول نخود روی دست کشاورزان است، گفت: بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد محصول نخود به‌دلیل ورود نخود وارداتی و ارزان‌تر بودن آن نسبت به انواع داخلی، روی دست کشاورزان باقی مانده است. کشاورز خاطرنشان کرد: از آنجا که کشت نخود در پایداری کشاورزی مهم است، بنابراین نگرانی بازار باعث شده که بهره‌برداران بخش کشاورزی برای کشت بهاره انگیزه‌ای نداشته باشند.

شفافیت بورس کالا از نگاه وزیر جهاد کشاورزی

معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهادکشاورزی یادآور شد: برداشت کلزا نیز در حال آغاز است و از آنجا که این محصول در بورس عرضه می‌شود، در راستای رونق فضای خرید لازم است اطلاع‌رسانی جامعی انجام شود. کشاورز تاکید کرد: وزارت جهادکشاورزی در این راستا کمک می‌کند که محصولات بیش از پیش بر روی تابلو بورس عرضه شوند.

وی اظهار کرد: در دولت جدید، موضع وزیر جهادکشاورزی بر ورود محصولات به بورس برای شفاف‌سازی است که معاونت تولیدات گیاهی نیز در این راستا کمک خواهد کرد.

کارکردهای بورس کالای ایران درحوزه کشاورزی

از سوی دیگر علی پناهی، سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران با بیان اینکه امکان کشف صحیح و عادلانه قیمت براساس ساز‌و‌کار بازار رقابتی از مهم‌ترین کارکردهای بورس کالای ایران در حوزه کشاورزی است، تشریح کرد: تولید و انتشار اطلاعات بازار جهت شفاف سازی

و بهبود سیاست‌گذاری، تلاش برای تحول زیرساخت‌های انبارداری و صدور قبض انبار جهت تحویل محصولات کشاورزی، تامین مالی، ایجاد امکان مدیریت ریسک، کمک به ارتقای کیفیت کالاها و توسعه شبکه بازاریابی از دیگر کارکردهای بورس کالا در حوزه کشاورزی است.

ظرفیت‌های ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری

وی همچنین با اشاره به تجربه مشترک وزارت جهاد کشاورزی و بورس کالای ایران روی ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‎وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، تحمیل حداقل بار مالی به دولت در فرآیند اجرای سیاست حمایتی را از جمله مهم‌ترین ظرفیت‌های این ماده قانونی خواند.

پناهی افزود: ارتقای کیفی محصولات و تولیدات کشاورزی، ایجاد امکان تامین مالی کشاورزان از طریق تعامل با بانک‎ها از طریق سیستم قبض انبار، مرتبط ساختن بازارهای منطقه‌ای با بازارهای ملی و حتی خارج از کشور و ایجاد شبکه گسترده بازاررسانی برای محصولات کشاورزی از دیگر ظرفیت‌های ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری است.

سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران افزود: در راستای اجرایی شدن ماده قانونی مذکور تاکنون انبارهای استان‌های تهران، گلستان، مازندران، کرمانشاه، فارس، اصفهان، خوزستان و همدان مورد بازدید و بررسی قرار گرفته است.

«پناهی» در بخش دیگری از صحبت‌هایش به انتظارات بورس کالا از مسوولان وزارت جهاد کشاورزی پرداخت و گفت: خواهانیم که وزارت جهاد کشاورزی با معرفی انبارهای دولتی یا انبارهای غیردولتی امکان ضمانت تعهدات آنها را فراهم نماید و زمینه را برای عرضه محصولات وارداتی از طریق بورس کالا ایجاد کند؛ چرا که بدون ورود محصولات وارداتی به بورس کالا امکان کشف قیمت حتی برای محصولات داخلی امکان‌پذیر نیست.