همدلی در حوزه سنگ‌آهن در آغاز 93

پروا سلطانی * ایران از نظر میزان ذخایر سنگ‌آهن جایگاه دهم را در دنیا دارد. کشوری که به لحاظ منابع معدنی غنی، اما جای کار فراوان دارد. بخش خصوصی در حوزه سنگ‌آهن فعالیت‌های معدنی را کمتر از ۱۰ سال است که آغاز کرده و با تلاش پی گیر و فراوان معدنکاران زحمتکش و با توجه به نیاز بازار، رشد چشمگیری داشته است. اما... سالی که گذشت سالی پر از تلاطم در بازار سنگ‌آهن، پر از تغییرات قوانین و دستورالعمل‌های داخلی، پر از خبر و پر از تنش برای حوزه سنگ‌آهن بود. انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران در نظر دارد با برگزاری همایش سراسری تولید‌کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران و با جمع کردن فعالان این حوزه به‌صورت مستقیم و غیر‌مستقیم اعم از معدنکاران، تجار، پیمانکاران فرآوری، پیمانکاران استخراج، پیمانکاران حمل‌ونقل‌ و لجستیک، شرکت‌های حمل و بازرسی و... چالش‌های پیش روی این حوزه را مورد بررسی قرار داده و راهکارهای متخصصان و کارشناسان را مرور کند.

همچنین با توجه به تعارضات موجود در روند دستورالعمل‌ها و قوانین به‌منظور تعامل بیشتر دولت و بخش خصوصی از مسوولان دعوت کرده‌ایم تا در گفتمان نزدیک‌تر با بخش خصوصی نقشه راه مشخص‌تری را برای ادامه مسیر ترسیم کرده و برای برداشته شدن اصولی موانع در جهت توسعه و تعالی حوزه سنگ‌آهن تلاش کنند.

این همایش را فرصتی برای همسو کردن نظرات بخش خصوصی و دولت و ایجاد هم‌افزایی در مرتفع نمودن موانع و مشکلات و ایجاد وحدت رویه بین تمام فعالان حوزه و بخش‌های دولتی در برطرف کردن نقاط ضعف زنجیره ارزش افزوده در حوزه سنگ‌آهن کشور می‌دانیم.

در اولین همایش این انجمن که ۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ برگزار می‌شود قصد داریم با مرور تجارب این حوزه در دنیا در سطوح دولت‌ها و شرکت‌ها و بازارهای بین‌المللی فرصت‌های جدیدی را شناسایی کرده و تلاش در جهت حرکت به سمت آنها را آغاز نماییم. در این همایش فعالان سنگ‌آهن این فرصت را خواهند داشت تا به تبادل اطلاعات و تجارب و نظرات خود بپردازند و با حضور در کارگاه‌های آموزشی با تکنولوژی‌های جدید شرکت‌های برتر آشنا شوند.

* دبیر همایش تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن